Scania - En företagsanalys
Abstract
Scania är ett tillverkningsföretag inom nyttofordonsbranschen och det senaste året har
vindarna blåst kring Scania. Diskussionerna har rört sig runt huruvida de ska bli uppköpta
eller inte av den tyska konkurrenten MAN som verkar inom samma bransch eller om Scania
ska köpa upp MAN istället. MAN är tillsammans med Volkswagen och Investor Scanias
huvudägare. Just nu verkar det vara Investor med familjen Wallenberg bakom sig är dem som
bromsar affären. Scania har varit utsatt för uppköpsförsök tidigare, två gånger har Volvo varit
den andra parten och nu är det som sagt MAN. MANs bud på Scania för drygt ett år sedan
räknades som fientligt och dessutom för lågt. Scania har klarat sig bra ensam sedan de
avslutade sitt samarbete med Saab år 1991 men samtidigt kantas marknaden idag av
konsolideringar inom branschen. Frågan är då om Scania klarar av att stå ensam eller om de
bör gå ihop med något annat företag för att behålla sin konkurrenskraft. Det är vårt
problemområde i uppsatsen som vi försökt reda ut genom att använda oss av olika teorier från
relevant litteratur samt kompletterande information om dagsfärska upplysningar i turerna
fram och tillbaka runt Scania från ekonomitidningar. För att få en än mer fasetterad bild av
ämnet och branschen har vi dessutom genomfört tre kvalitativa intervjuer med analytiker som
är verksamma inom olika företag.
För att svara på vår problemformulering bestämde vi oss för att i teorin utgå från en
fundamental analys enligt Isaksson, Nilsson och Martikainen kombinerad med Michael
Porters SWOT-analys. Här har vi tittat på Scanias verksamhet, dess omvärld och konkurrenter
samt framtidsutsikter. Världsekonomins utveckling och den ökande globaliseringen är
faktorer som påverkar nyttofordonsbranschen i stor utsträckning. Andelar på
tillväxtmarknader såsom Östeuropa, Latinamerika och Asien är marknader företagen inom
branschen tävlar om just nu. Många av konkurrenterna har ingått samarbeten, allianser eller
gjort uppköp av redan etablerade företag på dessa marknader. Scania är även de med i jakten
på marknadsandelar här och har nyligen ingått ett samarbete med Japanska Hino, Indiska
Toubro & Larsen och de planerar att sätta upp en produktionsanläggning i Ryssland inom de
närmaste fem åren. Vi har även tittat på Scanias strategier och konkurrensfördelar samt
jämfört dem mot konkurrenternas. De största skillnaderna vi upptäckte mellan dem och
Volvo, vilka är en av huvudkonkurrenterna, var i företagskultur, fokus, produktbredd,
geografisk utbredning, produktionsprocess och tillväxtstrategier. Dessutom är
organisationerna olika uppbyggda, Scania är mer hierarkiskt än Volvos, vilket även det kan
påverka företagskulturen. Miljöfrågor är också något som diskuteras flitigt idag och blir med
detta ytterligare ett konkurrensmedel för företagen inom branschen. Här har vi bedömt det
som att både Scania och deras stora konkurrenter ligger bra till i utvecklingen av
miljövänligare teknik. I den fundamentala analysen har vi dessutom gjort en mindre
undersökning av redovisningsmetoderna Scania använder samt en finansiell analys genom att
se över olika nyckeltal. Vi har gjort vissa jämförelser mot Volvo som visserligen inte är ett
optimalt jämförelseobjekt på grund av de många olikheterna mellan företagen. Här blev det
väldigt tydligt att Scania har en mycket hög lönsamhet. Vi har här dragit slutsatser om att
detta beror på de ovannämnda faktorerna. Vår åsikt är att stort inte alltid behöver vara bäst. Vi
gjorde även en approximation av Scanias aktievärde genom att uppskatta förra årets
nettoresultat, multiplicera detta med P/E-talet och sedan dividera med antalet aktier. Vår
slutsats blev att marknadsvärdet på Scanias aktier är något undervärderade. Vi kom även fram
till att det att det höga P/E-talet, enligt Finansportalen 18,67, är en indikation på att företaget
förutspås att gå en ljus framtid tillmötes.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-02-07Author
Kjellquist, Daniela
Leijner, Maria
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-29
Language
swe