dc.contributor.author | Strandin, Birgitta | |
dc.date.accessioned | 2008-03-11T10:26:21Z | |
dc.date.available | 2008-03-11T10:26:21Z | |
dc.date.issued | 2008-03-11T10:26:21Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9686 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte var att undersöka delat ledarskap i ett medarbetarperspektiv. De övergripande
frågeställningarna var medarbetarnas arbetsinnehåll och medarbetarnas upplevelse av och
uppfattning om delat ledarskap. Studien är en kvalitativ ansats där semistrukturerad intervju
valdes. Studien är baserad på sju intervjuer med pedagoger som har erfarenhet av delat
ledarskap. Två grundskolor och en förskola i två kommuner ingår i studien. En grundskola är
belägen i en stadsdel i Göteborg, en grundskola och en förskola i en kranskommun till
Göteborg. Undersökningen konstaterar att de enda skillnaderna som det delade ledarskapet
uppvisar jämfört med vanligt ledarskap är att med fler än en chef, som i samtliga fall består av
man och kvinna, får man personer som kompletterar varandra beträffande styrkor och
svagheter. Chefer är mindre trötta och tyngda eftersom de delar på arbetsuppgifterna,
respondenterna ansåg att chefernas tillgänglighet inte hade ökat, cheferna var ofta på möten.
Medarbetarsamtalen har brister gällande innehåll och kompetensutveckling, lönesamtalen kan
knappast betraktas som samtal och pedagogernas arbetsuppgifter är många och skiftande där
uppdraget är otydligt och splittrat. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Medarbetarskap | en |
dc.subject | delat ledarskap | en |
dc.subject | ledarskap | en |
dc.title | Medarbetarperspektiv på delat ledarskap | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |