Show simple item record

dc.contributor.authorStrandin, Birgitta
dc.date.accessioned2008-03-11T10:26:21Z
dc.date.available2008-03-11T10:26:21Z
dc.date.issued2008-03-11T10:26:21Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9686
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka delat ledarskap i ett medarbetarperspektiv. De övergripande frågeställningarna var medarbetarnas arbetsinnehåll och medarbetarnas upplevelse av och uppfattning om delat ledarskap. Studien är en kvalitativ ansats där semistrukturerad intervju valdes. Studien är baserad på sju intervjuer med pedagoger som har erfarenhet av delat ledarskap. Två grundskolor och en förskola i två kommuner ingår i studien. En grundskola är belägen i en stadsdel i Göteborg, en grundskola och en förskola i en kranskommun till Göteborg. Undersökningen konstaterar att de enda skillnaderna som det delade ledarskapet uppvisar jämfört med vanligt ledarskap är att med fler än en chef, som i samtliga fall består av man och kvinna, får man personer som kompletterar varandra beträffande styrkor och svagheter. Chefer är mindre trötta och tyngda eftersom de delar på arbetsuppgifterna, respondenterna ansåg att chefernas tillgänglighet inte hade ökat, cheferna var ofta på möten. Medarbetarsamtalen har brister gällande innehåll och kompetensutveckling, lönesamtalen kan knappast betraktas som samtal och pedagogernas arbetsuppgifter är många och skiftande där uppdraget är otydligt och splittrat.en
dc.language.isosween
dc.subjectMedarbetarskapen
dc.subjectdelat ledarskapen
dc.subjectledarskapen
dc.titleMedarbetarperspektiv på delat ledarskapen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record