dc.contributor.author | Anna Nilsson | swe |
dc.contributor.author | Samira Ghazel | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:32Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:32Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9694 | |
dc.description.abstract | Huvudfrågor:- Vilket material kan man använda sig av i arbetet med social och emotionell
träning i skolan?
- Vilka förutsättningar krävs för att lyckas med social och emotionell träning?
- Ska social och emotionell träning vara ett eget ämne på schemat eller ska det
genomsyra hela verksamheten?
- Varför har social och emotionell träning blivit så aktuellt idag?
Metod och material: Vår studie bygger på en kvalitativ intervjustudie som vi genomfört på två
skolor. Studien grundas även på litteratur som varit relevant för vår
undersökning.
Resultat: Vi har kommit fram till att skolorna ska använda sig av evidensbaserade
material i arbetet med social och emotionell träning. Stöd från skolledning i
form av ekonomiska resurser, tid och utbildning är av stor betydelse. Det är
även viktigt att ämnet schemaläggs varje vecka och att ämnet följer en röd tråd
genom utbildningen. Anledningen till att det är så aktuellt idag är det ökade
våldet i skola och samhälle samt den psykiska ohälsa som finns bland barn och
ungdomar.
Betydelse för läraryrket: Arbetet med värdegrunden i skolan samt social och emotionell träning utgör en
viktig del i den dagliga verksamheten i skolan. Det finns en del olika program
att följa eller ta stöd av för pedagoger samt övrig personal på skolorna. Vi är nu
inne på sista terminen respektive näst sista terminen på vår lärarutbildning och
känner att det här är ett ämnesområde som har saknats i vår utbildning. Vi ville
veta mera och även förbereda oss innan vi börjar vårt arbete som pedagoger. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Livsviktigt | swe |
dc.subject | SET | swe |
dc.subject | Lions Quest | swe |
dc.subject | social och emotione | swe |
dc.title | "......ett verktyg för att strukturera arbetet" - En studie om social och emotionell träning i undervisningen | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |