• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan läsdagbok vara ett hjälpmedel till den tysta läsningen?

Abstract
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur fyra pedagoger och en klass med 8 elever upplever läsdagboksmetoden. Gynnar metoden språkutvecklingen, eller den så kallade läs- och skrivprocessen. Detta satt i relation till traditionell läs- och skrivutveckling. .De övergripande frågeställningarna är: På vilket sätt skiljer sig denna metod från ett traditionellt arbetssätt inom läs- och skrivutvecklingen? Hur resonerar pedagoger kring arbetssättet med läsdagboksmetoden? Hur uppfattar elever arbetet med läsdagboksmetoden? Metod och material: Vår studie är kvalitativ. Vi har intervjuat fyra pedagoger, praktiserat vår metod i en av de intervjuades klass, då eleverna har skrivit läsdagbok som kopplats till läsningen av en skönlitterär bok. Utöver det har eleverna även besvarat enkäter. Dessa kopplar vi till vår teorianknytning. Resultat:I vår studie har vi kommit fram till att tre av fyra informanter anser sig ha arbetat med vår metod någon gång under deras verksamhet. Informanterna ställer sig positiva till metoden Vi ser även att elevernas skrivande har utvecklats. Betydelse för läraryrket: Vårt arbete visar att elever tycker olika om olika läs- och skrivmetoder. Pedagoger kan få en ökad förståelse för eleverna trots, uttalat missnöje med olika metoder. Dessutom kan pedagogerna förstå att eleverna, ändå utvecklas i den dagliga läs- och skrivträningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9695
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-1030-03.pdf (379.1Kb)
Date
2008
Author
Thomas Ljung
Siblo Coskun
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV