Genusmedvetenhet i förskolans och skolans vardag
Abstract
Sammanfattning:
Det huvudsakliga syftet med vår studie är att undersöka om en ökad teoretisk medvetenhet
kring genusfrågor, påverkar det praktiska arbetet avseende genus och jämställdhet i skola och
förskola. Vi kommer att genom intervjuer ta del av andra pedagogers erfarenheter gällande
detta. Samt fördjupa oss inom ämnet genom litteraturstudier.
Vi vill även inkludera oss själva och ta reda på hur vi själva i vårt praktiska arbete påverkats
av en djupare teoretisk medvetenhet kring genus och jämställdhet.
Vi anser att det är av stor betydelse att utveckla vår kunskap inom ämnet för vår kommande
yrkesroll då det enligt läroplanerna ingår i vårt uppdrag att arbeta för att motverka
traditionella könsmönster och könsroller.
Våra frågeställningar har under arbetets gång varit dessa:
Hur kan man som pedagog arbeta aktivt med genus?
Behövs teorier för praktiken?
Kan man tala om jämställdhet utan medvetenhet?
Hur agerar vi själva tillsammans med barn och elever sett ur ett genusperspektiv?
Vi kom fram till, utifrån intervjuer, filmstudier och litteraturstudier, att en teoretisk grund är
en förutsättning för att utveckla en medvetenhet och ett bra fungerande arbete kring
genuspedagogik, genus- och jämställdhetsfrågor. Att använda videodokumentation i arbetet
med dessa frågor, har visat sig vara ett utomordentligt bra redskap och något vi starkt kan
rekommendera.
Degree
Student essay