Show simple item record

dc.contributor.authorElisabeth Mohlénswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:38Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:38Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9703
dc.description.abstractProblemformulering Vad innebär förskolans dolda respektive uttalade kanon? Hur arbetar förskolan med litteratur? Hur ser samspelet mellan förskola- bibliotek ut? Syfte Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur litteraturen används ute på förskolor. Jag har under flera vfu-perioder uppmärksammat att litteratur endast är något som används som tidsfördriv innan och efter vilan, i väntan på lunchen osv. Jag vill ändra detta tänkesätt genom att lyfta fram varför litteratur har en viktig plats i förskolan och hur den bör ta större plats. Jag grundar mitt arbete i Maj Asplund-Carlssons forskning om förskolans dolda kanon. Metod och Material Fyra kvalitativa intervjuer genomfördes med verksamma pedagoger inom förskolan. Även en mailintervju genomfördes med en bibliotekarie. De intervjuade hade en direkt anknytning till litterärt arbete i förskolan. Resultat Resultatet visar att förskolan till stor del följer förskolans dolda kanon. Den nyetablerade uttalade kanon visade sig desto mindre i förskolorna. Det läsfrämjande arbetet i förskolan underlättas genom samarbete med biblioteket. Detta har skett främst genom olika läsfrämjande projekt i Göteborgs kommun. Samtliga informanter ser arbetet med litteratur i förskolan som viktigt och de förskolor som har inlett ett samarbete med bibliotek anser att det är givande. Betydelse för läraryrket I förskolan behöver barnen bli stimulerade till läsning genom bred och språkligt utmanande litteratur. Detta ställer krav på pedagogen i förskolan som bör fördjupa sig inom barnlitteraturen. En viktig hjälp i detta arbete är bibliotekarien som med sin kunskap om litteratur kan hjälpa pedagogen till ett brett bokbestånd.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKanonswe
dc.subjectFörskolans dolda kanonswe
dc.subjectFörskolans uttaladeswe
dc.titleFrån Pippi till Pulvret ­ Förskolans dolda kanon i teori och praktikswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record