• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det handlar om att marinera ungarna" Fyra pedagogers perspektiv på ett bilderboksprojekt

Abstract
Bakgrund: Det finns en tydlig önskan från regeringen att öka språkutvecklingen ute i landets kommuner. Bilderboksprojektet är ett lokalt projekt där man med hjälp av bilderböcker arbetar med elevernas språkutveckling. Det nya momentet i och med projektet på skolan är att bilderboken är utgångspunkten genom hela läs- och skrivutvecklingen och som final är det tänkt att eleverna producerar en egen bilderbok. Syfte: Vårt syfte är att kartlägga ett bilderboksprojekt på en skola i Västsverige ur fyra pedagogers perspektiv. Detta för att få en fördjupad bild av hur man kan arbeta med språkutveckling med hjälp av bilderböcker och estetiska läroprocesser. Med begreppet kartläggning ämnar vi besvara frågorna: Vad, hur, varför, kopplade till projektet. Våra frågeställningar är: • Vad går ett bilderboksprojekt ut på? • Hur kan läs- och skrivutveckling genomföras inom ett bilderboksprojekt? • Varför arbetar skolans pedagoger med bilderböcker för att öka språkutvecklingen? Metod: Vi har utfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. Resultat: Samtliga intervjuade pedagoger anser att bilderboksprojektet har medfört framsteg hos eleverna. Vissa elever har blivit bättre läsare, andra elever kan berätta en historia på ett mer fylligt vis. Läsintresset har ökat och medfört förbättring i läsandet och många elever beskrivs som bokslukare. Skriftspråket har förbättrats och eleverna visar större intresse för bilder och för genren bilderböcker. Ont om tid, litet utrymme för elevstöd ses som nackdelar. Tidsaspekten har medfört att pedagogerna i vissa perioder känt sig stressande och utmattade. Positivt har varit att hela skolan arbetat tillsammans. Sammantaget är att våra respondenter är mycket positivt inställda till projektets genomförande och innehåll. Betydelse för läraryrket: Vi menar att bilderboksprojektet omfattar ett arbetssätt som utgör ett bra exempel på hur man som pedagog kan arbeta med språkutveckling på ett kreativt sätt. Vår kartläggning har visat vad projektet går ut på, hur man kan arbeta med det och varför det är ett bra arbetssätt. Vår förhoppning är att arbetssättet får en spridning till andra skolor runt om i landet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9705
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-1080-01.pdf (317.6Kb)
Date
2008
Author
Anna-Sofia Dyberg
Jonatan Levin
Keywords
Bilderböcker
Bilderboksprojekt
Vidgat textbegrep
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV