dc.contributor.author | Karlsson, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:40Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:40Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9706 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att uppmärksamma orientalism och eurocentrism i det språk
som gymnasieläroböcker i Religionskunskap A använder samt att koppla detta till
styrdokument relevanta för sagda kurs. Rent konkret syftar studien till att synliggöra
mönster i lärobokstextens språkanvändning som kan kopplas till de valda teorierna. Till
detta kommer en didaktisk analys av resultaten att kopplas innehållandes en diskussion
om styrdokumentens formuleringar och dess eventuella betydelse för hur läroböcker
utformas. Även teorier om identitetsskapande fogas till resultatdelen, för att ytterligare
uppmärksamma den problematik ett visst språkanvändande kan innebära och för att
aktualisera och tydligt framhäva studiens resultat. Det är en kvalitativ studie som inriktar
sig på tre läroböcker som är utvalda genom att de är faktiskt förekommande i
undervisningen idag. Metoden har följaktligen varit fördjupade textstudier med
närläsning och jämförande analys.
Resultatet visar att det finns tydliga tendenser till ett tänkande baserat på dikotomin "vi"
som presenteras som motsats till "dem", vilket är själva grunden för orientalismen. Det
finns även tydligt fokus på väst som världens mittpunkt och utgångspunkt, samt klara
referenser till kristen kontext, vilket ses i ljuset av formuleringar kring kristen etik och
kristendomens särskilda roll i styrdokumenten.
II | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Läroboken, styrdokumenten och orientalismen. Hur läromedel i Religionskunskap A presenterar världsreligionerna
och vad det kan betyda för elevens identitetsskapande | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |