dc.contributor.author | Sara Wiberg | swe |
dc.contributor.author | Veronika Yngve | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:41Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:41Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9707 | |
dc.description.abstract | Vårt syfte är att analysera fotografier av islam och kristendom i läromedel för gymnasiets A- och B-kurs i
religionskunskap. Vår huvudfråga är hur islam och kristendom skildras i förhållande till begreppen:
etnocentrism, genus och det moderna. Vi gör en semiotisk bildanalys av fyra läromedel. Resultatet påvisar bl.a.
att bilderna blir mer analyserbara och problematiserande i B-kursen. Vi kommer också fram till att bildtexten är
högst relevant för bildtolkningen. Vi har analyserat bilder som ger en stereotyp bild av öst visavi väst och bilder
som ger uttryck för ett icke-könsneutralt tänkande. För läraryrkets profession är det av mycket stor vikt att alla
pedagoger får relevant utbildning i bildanalys men det krävs också mer forskning om bilders betydelse i
lärprocessen. I klassrumssituationen är det viktigt att läraren blir bättre på att uppmärksamma bilder samt att lära
eleverna att tillämpa en kritisk bildtolkning. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Islam | swe |
dc.subject | kristendom | swe |
dc.subject | bildanalys av läromedel för gym | swe |
dc.title | Bildens betydelse - en undersökning av fotografier av islam och kristendom i religionsläromedel för gymnasiet. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |