Show simple item record

dc.contributor.authorSara Wibergswe
dc.contributor.authorVeronika Yngveswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:41Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:41Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9707
dc.description.abstractVårt syfte är att analysera fotografier av islam och kristendom i läromedel för gymnasiets A- och B-kurs i religionskunskap. Vår huvudfråga är hur islam och kristendom skildras i förhållande till begreppen: etnocentrism, genus och det moderna. Vi gör en semiotisk bildanalys av fyra läromedel. Resultatet påvisar bl.a. att bilderna blir mer analyserbara och problematiserande i B-kursen. Vi kommer också fram till att bildtexten är högst relevant för bildtolkningen. Vi har analyserat bilder som ger en stereotyp bild av öst visavi väst och bilder som ger uttryck för ett icke-könsneutralt tänkande. För läraryrkets profession är det av mycket stor vikt att alla pedagoger får relevant utbildning i bildanalys men det krävs också mer forskning om bilders betydelse i lärprocessen. I klassrumssituationen är det viktigt att läraren blir bättre på att uppmärksamma bilder samt att lära eleverna att tillämpa en kritisk bildtolkning.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectIslamswe
dc.subjectkristendomswe
dc.subjectbildanalys av läromedel för gymswe
dc.titleBildens betydelse - en undersökning av fotografier av islam och kristendom i religionsläromedel för gymnasiet.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record