dc.contributor.author | Emma Gramnes | swe |
dc.contributor.author | Emma Lundberg | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:41Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:41Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9708 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Då vi snart skall ut och arbeta som lärare i de lägre åldrarna tycker vi det är viktigt att ta
ställning till hur vi vill lägga upp vår framtida läs- och skrivundervisning. Vi vill få fördjupad
kunskap om olika metoder för läs- och skrivlärande och hur man kan kombinera dem. Vi
tycker även att det är intressant att se hur pedagoger med elever i årskurs 1 arbetar med
metoder och har därför genomfört en enkätundersökning för att få en inblick i detta. Vi tycker
att läs- och skrivundervisningen är vårt viktigaste uppdrag som lärare och vi vill lyckas få
med oss alla elever på bästa sätt. Vi tror att det kommer att underlätta för elevernas fortsatta
skolgång om de redan från början får en positiv och stimulerande undervisning där varje elev
känner att den utvecklas.
Syfte
Syftet med examensarbetet är att undersöka om lärare använder en metod i läsundervisning
eller om en kombination av olika metoder används.
Frågeställningar
Hur ser olika metoder för läslärande ut? Finns det argument för att metodpluralism är att
föredra för att uppnå ett bra läs- och skrivlärande?
Metod
Vi har gjort en litteraturstudie där vi har fördjupat oss i relevant litteratur om olika metoder
för läs- och skrivlärande. Vi har även undersökt aktuella forskningsrapporter inom vårt valda
ämne och genomfört en egen kvalitativ forskningsstudie där vi genom att distribuera ut
enkäter till lärare i år 1 tagit reda på hur de använder sig av olika metoder i sin undervisning.
Resultat
Efter att ha skrivit det här arbetet har vi kommit fram till att det finns goda argument för att
metodpluralism inom läs- och skrivlärande är att föredra. Eftersom alla individer är olika är
det osannolikt att en metod ska kunna passa alla elever. Enligt läroplanen är pedagoger
förpliktigade att tillämpa individanpassning och att sätta elevens behov i centrum. För att
kunna uppnå detta krävs en variation på undervisningsmaterial och undervisningsmetod. Vår
hypotes stämmer med aktuell forskning. De pedagoger som deltagit i vår kvalitativa
undersökning svarade allihop att de använder sig av metodpluralism i sitt klassrum.
Meningarna går dock isär hos pedagogerna i frågan om det går att förena de olika metoderna
för läs- och skrivlärande eller om de bör användas var för sig. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Metodpluralism inom läs- och skrivlärande, ja tack! | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |