Visa enkel post

dc.contributor.authorEmma Gramnesswe
dc.contributor.authorEmma Lundbergswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:41Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:41Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9708
dc.description.abstractBakgrund Då vi snart skall ut och arbeta som lärare i de lägre åldrarna tycker vi det är viktigt att ta ställning till hur vi vill lägga upp vår framtida läs- och skrivundervisning. Vi vill få fördjupad kunskap om olika metoder för läs- och skrivlärande och hur man kan kombinera dem. Vi tycker även att det är intressant att se hur pedagoger med elever i årskurs 1 arbetar med metoder och har därför genomfört en enkätundersökning för att få en inblick i detta. Vi tycker att läs- och skrivundervisningen är vårt viktigaste uppdrag som lärare och vi vill lyckas få med oss alla elever på bästa sätt. Vi tror att det kommer att underlätta för elevernas fortsatta skolgång om de redan från början får en positiv och stimulerande undervisning där varje elev känner att den utvecklas. Syfte Syftet med examensarbetet är att undersöka om lärare använder en metod i läsundervisning eller om en kombination av olika metoder används. Frågeställningar Hur ser olika metoder för läslärande ut? Finns det argument för att metodpluralism är att föredra för att uppnå ett bra läs- och skrivlärande? Metod Vi har gjort en litteraturstudie där vi har fördjupat oss i relevant litteratur om olika metoder för läs- och skrivlärande. Vi har även undersökt aktuella forskningsrapporter inom vårt valda ämne och genomfört en egen kvalitativ forskningsstudie där vi genom att distribuera ut enkäter till lärare i år 1 tagit reda på hur de använder sig av olika metoder i sin undervisning. Resultat Efter att ha skrivit det här arbetet har vi kommit fram till att det finns goda argument för att metodpluralism inom läs- och skrivlärande är att föredra. Eftersom alla individer är olika är det osannolikt att en metod ska kunna passa alla elever. Enligt läroplanen är pedagoger förpliktigade att tillämpa individanpassning och att sätta elevens behov i centrum. För att kunna uppnå detta krävs en variation på undervisningsmaterial och undervisningsmetod. Vår hypotes stämmer med aktuell forskning. De pedagoger som deltagit i vår kvalitativa undersökning svarade allihop att de använder sig av metodpluralism i sitt klassrum. Meningarna går dock isär hos pedagogerna i frågan om det går att förena de olika metoderna för läs- och skrivlärande eller om de bör användas var för sig.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleMetodpluralism inom läs- och skrivlärande, ja tack!swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post