dc.contributor.author | Jennie Johansson | swe |
dc.contributor.author | Carolina Sajonz | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:43Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:43Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9711 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Vårt syfte har varit att undersöka hur resonerar pedagoger kring det informella lek- lärandet och hur de arbetar
med detta i förskoleklassen.
Frågeställningar:
-Vilka lekinslag förekommer i den planerade verksamheten/undervisningen?
-Vem samspelar med vem?
-Förkommer parallella lekaktiviteter i undervisningen?
-Vilka planerade informella lärandesituationer förkommer?
Metod:
Studien har präglats av en kvalitativ undersökningsmetod där vi har använt oss av löpande observationer och
semistrukturerade intervjuer. Studien har utförts i två ålderhomogena förskoleklasser och har koncentrerats till
tre olika observationsepisoder. Vi har också kompletterat observationerna genom intervjuer med respektive lä-
rare för förskoleklasserna. Vid observationerna användes observationsmall och vid intervjutillfällena användes
bandspelare (diktafon).
Resultat:
I vår studie har vi märkt hur pedagogernas inställning till lärande har en avgörande roll för hur verksamheten
utformas. Utifrån vårt resultat har vi kunnat se att pedagoger som anser att lek och lärande hör ihop också försö-
ker att införa denna form av lärande i sin undervisning det vill säga informellt lek- lärande. De lekinslag och
planerade informella lärandesituationer som har förkommit under observationerna har bland annat innehållit
klosslek, sång och ramslek. Vi har även tagit del av en samlings aktivitet där barnens tidigare erfarenheter kring
deras närmiljö har diskuterats och varit i fokus. Vi har funnit att parallella aktiviteter i undervisningen har för-
kommit men dock i mindre utsträckning. I vår studie har samspelet mellan lärare enskild elev varit i majoritet
trots att aktiviteterna har utspelat sig i större elevgrupper. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Förskoleklass | swe |
dc.subject | pedagoger | swe |
dc.subject | informellt lärande | swe |
dc.subject | lek- | swe |
dc.title | Hör lek och lärande ihop? En studie om pedagogers resonemang och arbete kring det informella lek- lärandet i förskoleklassen | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |