dc.contributor.author | Jannica Rådberg | swe |
dc.contributor.author | Alena Wattenberg | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:46Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:46Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9716 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Detta examensarbete har för avsikt att hjälpa yrkesverksamma lärare att lättare ta till sig ny
forskning och facklitteratur inom ämnet för pedagogik och didaktik. Handboken innehåller
fem konkreta, frekvent förekommande och av oss i verksamheterna observerade situationer
som knyts till nationella styrdokument och till ett urval av kursböcker som nyexaminerade
lärare vid institutionen för Didaktik och Pedagogik vid Göteborgs universitet har arbetat med
under sin utbildning. Varje kapitel i handboken behandlar en av de fem ovan nämnda
situationerna och innehåller två illustrationer, en problemformulering samt citat ur
kurslitteraturen och en avslutande diskussion som förhoppningsvis leder läsaren till egna
reflektioner kring de skildrade problemsituationerna och gör den nyfiken på en djupare
läsning av facklitteratur och forskningsrapporter inom området. Då lärare idag inte har
möjlighet till kompetensutveckling i den utsträckning de skulle behöva och själva vilja, kan
denna handbok fungera som en länk mellan vardagen och kompetensutvecklande litteratur. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | kompetensutveckling | swe |
dc.subject | skolutveckling | swe |
dc.subject | personlig kun | swe |
dc.title | Mjukstart in i forskningen för pedagoger bron mellan vardag och forskning | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |