Show simple item record

dc.contributor.authorHelen Brandinswe
dc.contributor.authorKarin Anderssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:47Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:47Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9717
dc.description.abstractVi har tidigare arbetat inom förskola och skola med skapande ämnen. Under VFU:n har vi båda upplevt att det finns litet utrymme för dessa aktiviteter inom skolan. Hur kan man koppla samman läs- och skrivundervisningen med estetiska ämnen? Syftet med arbetet är att undersöka hur Reggio Emilia-inspirerade skolor arbetar med läs- och skrivundervisningen jämfört med skolor utan specifik inriktning. Vilka likheter och skillnader finns det i synsätt när det gäller den fysiska miljön, arbetsmaterialet och pedagogens arbetsmetoder? För att få besvara frågeställningarna använde vi oss av kvalitativa intervjuer med två pedagoger vardera på de olika skolorna, två förskollärare och två lärare för tidigare åldrar. Vi gjorde därutöver deltagande observationer för att kunna relatera intervjusvaren till vad vi kunde observera i verksamheten. Vi valde att jämföra verksamheter i Hisings Kärra och Kortedala. Hisings Kärra valde vi eftersom de har ett politiskt uppdrag att arbeta med inspiration av Reggio Emilia-filosofin, i alla förskolor och skolor. Det jämförande exemplet, verksamheten i Kortedala, valde vi därför att vi har en kontakt där. En viktig slutsats i arbetet är att det finns stora skillnader mellan pedagogernas syn på lärande som grundar sig i olika lärandeteorier. Synen på de estetiska ämnena som ett verktyg i läs- och skrivundervisningen varierar mellan de olika verksamheterna. Likheterna mellan verksamheterna och alla pedagogerna är att läs- och skrivundervisningen grundar sig till största delen i den syntetiska metoden. Tanken att det är viktigt att fokusera på barnens lust och motivation vid läs- och skrivundervisningen har alla pedagoger gemensamt.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectläs- och skrivundervisningswe
dc.subjectReggio Emiliaswe
dc.subjectestetisswe
dc.titlePå andra sidan älven: En jämförande studie av läs- och skrivundervisningen i en Reggio Emilia-inspirerad skola och i en skola utan specifik inriktningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record