Vattenmolekylen Vilmas vilda resa Kemiundervisning i grundskolans tidigare år
Abstract
___________________________________________________________________________
Syftet med detta examensarbete är att skapa en barnbok med naturvetenskapligt innehåll, framför allt kemi, som
ska kunna användas i undervisningen i skolans tidigare år. Boken heter Vattenmolekylen Vilmas vilda resa. Ett
led i arbetet har även varit att utforma en tillhörande lärarhandledning. Barnboken och lärarhandledningen
presenteras i denna uppsats. Vi har förankrat dessa delar i tidigare forskning avseende naturvetenskaplig
undervisning, samt ställt dessa i relation till ett urval av dagens barnböcker inom samma genre.
I skapandet av vår bok utgick vi från analyser av det urval vi gjort av dagens barnböcker, då vårt mål var att fylla
det tomrum som vi ansåg fanns gällande partikeltänkande i befintliga böcker. För att boken skulle vara
lättillgänglig att använda i klassrummet, utformade vi en lärarhandledning med förklaringar och tips på hur man
som pedagog skulle kunna arbeta med boken i undervisningen.
Vi fann att undersökningar som gjorts i grundskolans senare del visar att många elever upplever kemi som
någonting svårt, och att kemispråket som används ligger långt ifrån elevernas egen vardag. Med detta som grund
var det viktigt för oss att skapa ett medel för lärande som var både lättillgängligt och lustfyllt.
Vattenmolekylen Vilmas vilda resa beskriver en vattenmolekyls kretslopp, genom att man som läsare får följa en
vattenmolekyl i text och bild. Vår förhoppning var att skapa en barnbok där partikeltänkandet introduceras på ett
naturligt sätt som möter elevernas kunskaps- och erfarenhetsvärld och därigenom uppfylla vårt syfte.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Anna Rosvall
Sofia Wederbrand
Anna Järelöv
Keywords
Naturvetenskap
kemi
partikeltänkande
vattenmole
Language
sv