dc.contributor.author | Holmsten, Reine | swe |
dc.contributor.author | Larsson, Anders | swe |
dc.date.accessioned | 2003-02-21 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T09:40:37Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T09:40:37Z | |
dc.date.issued | 2002 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/971 | |
dc.description.abstract | E-handel är en verksamhet som blir allt viktigare. Numera är e -handel ett fenomen som
de flesta företag är medvetna om. Allt fler företag och organisationer väljer att bedriva
sin verksamhet på Internet genom att ha en webbplats.
Det är viktigt att webbplatsen är attraktiv med en fungerande och användarvänligt
gränssnitt. Detta gäller speciellt de företag som är verksamma inom e-handeln.
Förlorade besökare innebär förlorad avkastning vilket betyder att ett användarvänligt
gränssnitt inom denna bransch är livsviktig.
För att underlätta skapandet av användarvänliga sidor har branschen framtagit ett antal
riktlinjer för webbdesign. De är till för att hjälpa webbdesigners att utveckla
användarvänliga webbsidor. Denna uppsats avser att besvara frågan ifall utvecklarna av
e-handelswebbplatserna följer de riktlinjer som finns för att designa användarvänliga
sidor.
För att undersöka hur det verkligen ser ut så har vi valt att göra en empirisk studie över
ett antal e-handelswebbplatser. Vi har koncentrerat oss på webbplatser som säljer filmer
vilket torde vara en av de vanligaste varorna som säljs på Internet idag.
Resultatet av studien visar att e-handelswebbplatserna implementerar befintliga
riktlinjer, fast i olika omfattning. Ett avgörande skäl till att det finns viss skiljaktighet
mellan webbplatserna, vad gäller implementeringen av riktlinjer och gränssnitt, är
nödvändigheten att uppnå en form av unik identifiering. I en marknadsekonomi måste
företagen vara synliga för att överleva. | swe |
dc.format.extent | 47 pages | swe |
dc.format.extent | 823492 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | webbdesign | swe |
dc.subject | riktlinje | swe |
dc.subject | e-handel | swe |
dc.title | Riktlinjer för webbdesign - I teorin och praktiken | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för informatik | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Informatics | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 2608 | swe |