dc.contributor.author | cecilia salas | swe |
dc.contributor.author | maria naddi | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:49Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:49Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9720 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Som blivande lärare i spanska har vi intresserat oss för hur man i undervisningen kan få in mer talad spanska och
ökad elevaktivitet. Trots att den kommunikativa förmågan betonas i de moderna språkens kursplaner så har vi av
egna erfarenheter observerat och häpnats över hur lite spanska det faktiskt talas i de svenska språkklassrummen.
I Europarådets programförklaring för främmande språk utgår man ifrån den funktionella kommunikativa
språksynen och betonar att språk främst är ett medel för kommunikation och att det är språkets funktioner som
står i fokus. Nya krav ställs således på läraren som själv måste undervisa mer på målspråket för att öka elevernas
muntliga produktion. Problemet är helt enkelt att den gamla språksynen "sitter kvar i väggarna". Vi trodde att
tillgången till det svenska språket var en av de faktorer som bromsar upp användandet av målspråket i
undervisningen. Vi ville ur något perspektiv se hur den här problematiken såg ut och vad man kunde göra för att
komma åt den.
En stor del av att lära sig ett främmande språk består av ordinlärning. I aktuell forskning framgår dock att detta
sker bäst när eleverna får sätta orden i en kontext. Traditionellt sett har ordinlärning främst skett genom direkt
glosöversättning. I svensk språkundervisning av främmande språk är detta sätt ännu förhärskande. För att se hur
undervisningen kan fungera i en miljö där man inte har tillgång till svenskan så valde vi att observera
undervisningen på en språkskola i Spanien. I observationerna fokuserade vi på lärarens metoder då den lär ut nya
ord med enbart målspråket som medel. Genom deltagande observation och intervjuer med lärare ville vi lyfta
fram hur en undervisning på målspråket kan se ut och analysera den i relation till vår problemformulering.
Resultat
Vår slutsats handlar om att användandet av svenskan i språkklassrummen i mycket högre grad än tidigare måste
ifrågasättas och att undervisning på målspråket inte bara fungerar utan dessutom underlättar inlärningen. Att lära
ut nya ord i ett för eleven meningsfullt sammanhang där förmågan att använda språket står i fokus anser vi vara
en bra metod för att uppnå styrdokumentens mål. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Moderna språk | swe |
dc.subject | kursplan | swe |
dc.subject | kommunikativ undervisning | swe |
dc.title | Ny språksyn - Ny undervisning? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |