Show simple item record

dc.contributor.authorSheri Mahmoudkhaniswe
dc.contributor.authorMaria Velasquezswe
dc.contributor.authorMats Johanssonswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:51Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:51Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9723
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med den här studien är att visa på framgångsrika undervisningssätt för att öka gymnasieelevers lust att lära, genom att knyta undervisningen närmare verkligheten. Vi vill med vårt examensarbete kunna ge konkreta tips till yrkesverksamma samt blivande lärare, på hur man som lärare lättare bibehåller lusten att lära hos sina gymnasieelever. Undervisningen i skolan skall inte endast omfatta ämnesstudier kopplade till särskilda lärandemiljöer utan bör även inkludera kunskaper kopplade till det verkliga livet. Studier har även visat att om undervisningen har en tydligare verklighetsanknytning ökar elevernas motivation till lärande. Frågan vi ställt oss i detta examensarbete är hur man arbetar för att på bästa sätt lyckas med denna konkretisering av undervisningen eller verklighetsanknytning av den samma. Undersökningen har gjorts på tre gymnasieprogram på tre mot yrkeslivet profilerade gymnasieskolor där man sett tydliga signaler på att eleverna haft en högre motivation än på motsvarande traditionella gymnasieprogram. Metoder som använts är enkäter bland elever, djupintervjuer med lärare samt mer informella samtal med skolornas rektorer. Vår studie visar att denna verklighetsanknytning har en mätbar positiv effekt samt att de undersökta teoretiska programmen önskar ha mer tid för praktik såsom arbetsplatsförlagd utbildning (APU). Denna arbetsplatsförlagda utbildning bör vara kontinuerlig under hela gymnasieprogrammet för att ge eleverna en röd tråd i utbildningen samt god inblick i kommande yrkesområde. Vår studie visar även att de elever som inte väljer att fortsätta inom profileringens tänkta yrken, upplever fördelar av de praktiska inslagen i utbildningen då de blir mer engagerade och intresserade av de obligatoriska kärnämnena. Profileringen ger således berörda gymnasieelever en högre grad av motivation. Lärarna på de tre undersökta gymnasieskolorna arbetar aktivt med att integrera teori med praktik. De trycker på vikten av sammanhang i undervisningen och tydliga kopplingar till livet utanför skolan. Lärarna tar ofta exempel hämtade från dagens samhälle och de utgår från självupplevda anekdoter från tidigare yrkesliv utanför skolans värld. Vi visar i rapporten på flera framgångsrika sätt som man i skolan kan arbeta utifrån för att öka elevernas intresse och lust att lära. Faktorer för en lyckad undervisning där elevernas studieintresse ökar tack vare en tydlig koppling till verkligheten kan härmed sägas vara: att skapa scenarion som ger sammanhang, variation, engagemang, utnyttjande av omgivande samhälle för studiebesök, APU och gästföreläsningar, konkretisera undervisningen så den känns meningsfull, visa på relevansen och nyttan, försök göra lärandet lustfyllt. iswe
dc.language.isosvswe
dc.titleVilka faktorer påverkar elevernas motivation till sina studier?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record