• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brist på mångfald - om arbetet med mångfaldens värden i en kulturellt homogen skola

Abstract
Sammanfattning Denna uppsats syfte är att belysa den problematik som kan tänkas uppstå i en kulturellt homogen skolmiljö, vad det gäller arbetet med de "värden som ligger i en kulturell mångfald" som Lpo 94 normerar som något eftersträvansvärt. Vi har förhållit oss till hur utbildningen riskerar reproducera samhällets rådande normer och värden. Studien har utförts i en skola med elever och personal som tillhör den svenska majoritetskulturen, då detta perspektiv sällan tas i undersökningar som rör förmedlingen av mångkulturella värden i skolan. Uppsatsen har beaktat tidigare forskning och litteratur i ämnet, samt de passager i Lpo 94 som tar upp kulturarv och mångfaldens värden. Vi har även gjort en fallstudie i ovan nämnda skola, där vi har valt att vid tre tillfällen intervjua tre personer samt att göra klassrumsobservationer. Undersökningen har gjorts i grundskolan. Vårt resultat har visat på ett oreflekterat förhållningssätt till mångkulturbegreppets aspekter och komplexitet. Vi har tagit upp hur detta oreflekterade förhållningssätt kan leda till att samhällets rådande normer och värden reproduceras. Attityden som vi genomgående har mött är att bristen på mångfald utgör ett problem. Våra informanter menar att den kulturella homogeniteten leder till att det blir svårt att ta upp "mångkultur" naturligt i undervisningen. Dock har vi under våra observationer mött ingångar till diskussioner om den kulturella mångfaldens värden, som eleverna själva skapar. Uppsatsens resultat pekar på vikten av att som lärare genomlysa de egna kulturella filtren samt att tillföra eleverna en mångfald av perspektiv på verkligheten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9726
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2450-02.pdf (125.6Kb)
Date
2008
Author
Lina Rosengren
Johanna Mellén
Keywords
Begränsad mångfald
kulturell homogenitet
segrega
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV