Brist på mångfald - om arbetet med mångfaldens värden i en kulturellt homogen skola
Abstract
Sammanfattning
Denna uppsats syfte är att belysa den problematik som kan tänkas uppstå i en kulturellt
homogen skolmiljö, vad det gäller arbetet med de "värden som ligger i en kulturell mångfald"
som Lpo 94 normerar som något eftersträvansvärt. Vi har förhållit oss till hur utbildningen
riskerar reproducera samhällets rådande normer och värden. Studien har utförts i en skola med
elever och personal som tillhör den svenska majoritetskulturen, då detta perspektiv sällan tas i
undersökningar som rör förmedlingen av mångkulturella värden i skolan.
Uppsatsen har beaktat tidigare forskning och litteratur i ämnet, samt de passager i Lpo 94 som
tar upp kulturarv och mångfaldens värden. Vi har även gjort en fallstudie i ovan nämnda
skola, där vi har valt att vid tre tillfällen intervjua tre personer samt att göra
klassrumsobservationer. Undersökningen har gjorts i grundskolan.
Vårt resultat har visat på ett oreflekterat förhållningssätt till mångkulturbegreppets aspekter
och komplexitet. Vi har tagit upp hur detta oreflekterade förhållningssätt kan leda till att
samhällets rådande normer och värden reproduceras. Attityden som vi genomgående har mött
är att bristen på mångfald utgör ett problem. Våra informanter menar att den kulturella
homogeniteten leder till att det blir svårt att ta upp "mångkultur" naturligt i undervisningen.
Dock har vi under våra observationer mött ingångar till diskussioner om den kulturella
mångfaldens värden, som eleverna själva skapar. Uppsatsens resultat pekar på vikten av att
som lärare genomlysa de egna kulturella filtren samt att tillföra eleverna en mångfald av
perspektiv på verkligheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Lina Rosengren
Johanna Mellén
Keywords
Begränsad mångfald
kulturell homogenitet
segrega
Language
sv