dc.contributor.author | Frida Lindqvist | swe |
dc.contributor.author | Frida Barkstedt | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:53Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:53Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9727 | |
dc.description.abstract | Övergripande frågeställning och problemfrågor: Hur arbetar man med interkulturell
undervisning i en skola tillhörande projektet Idéskola för mångfald?
· Vad upplever lärarna som positivt/negativt med att arbeta på en mångkulturell skola?
· Genomsyras undervisningen i sin helhet av ett interkulturellt förhållningssätt eller sker
detta bara vid enstaka tillfällen?
· Vilka krav ställs på lärarna och hur upplever de dessa?
· Vilka förändringar har skett och skall ske på skolan genom deras deltagande i
projektet Idéskola för mångfald?
· Vilka effekter tror lärarna att projektet kommer att ha gällande skolans fortsatta
utveckling?
Vi har i vårt arbete använt oss utav en intervjustudie, samt haft stöd av litteratur. Vår
intervjustudie utgörs av fem intervjupersoner där samtliga är lärare. De har alla arbetat inom
barnomsorgen mellan ca 0 40 år.
I resultatet fick vi fram att de flesta intervjupersonerna trivs bra med sitt arbete på en
mångkulturell skola. De menar att blandningen av olika kulturer gör arbetet spännande och
roligt. Flera av dem påpekar att det är mycket lärorikt att arbeta på en mångkulturell skola.
Merparten av intervjupersonerna säger sig ta tillvara på elevernas olika bakgrund på så sätt att
de talar om olika religioner, försöker bjuda in föräldrar till skolan och läser sagor från andra
länder. De anser att de som lärare har svåra krav på sig, men betonar dock att det är bra med
krav och att man får göra det bästa av situationen. Flera intervjupersoner påpekar att det är
brist på resurser och menar på att man hade kunnat arbeta ännu bättre om det hade funnits mer
personal. Nästan alla intervjupersoner var positiva till projektet Idéskola för mångfald och väl
insatta i hur de skulle arbeta med detta. Sammanfattningsvis visar resultatet att
undervisningen på denna skola inte helt genomsyras av ett interkulturellt förhållningssätt, utan
att det mest verkar ske vid vissa speciella tillfällen. Enligt de lärare vi intervjuat så bidrar ändå
Projektet Idéskola för mångfald till att lärarna blir mer medvetna om vad de gör och bidrar
också till att de nu dokumenterar vad som sker på skolan på ett bättre sätt. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | mångfald | swe |
dc.subject | mångkulturell | swe |
dc.subject | interkulturell undervisni | swe |
dc.title | Interkulturellt förhållningssätt- en intervjustudie på en skola som medverkar i projektet Idéskola för mångfald. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |