Show simple item record

dc.contributor.authorFrida Lindqvistswe
dc.contributor.authorFrida Barkstedtswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:53Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:53Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9727
dc.description.abstractÖvergripande frågeställning och problemfrågor: Hur arbetar man med interkulturell undervisning i en skola tillhörande projektet Idéskola för mångfald? · Vad upplever lärarna som positivt/negativt med att arbeta på en mångkulturell skola? · Genomsyras undervisningen i sin helhet av ett interkulturellt förhållningssätt eller sker detta bara vid enstaka tillfällen? · Vilka krav ställs på lärarna och hur upplever de dessa? · Vilka förändringar har skett och skall ske på skolan genom deras deltagande i projektet Idéskola för mångfald? · Vilka effekter tror lärarna att projektet kommer att ha gällande skolans fortsatta utveckling? Vi har i vårt arbete använt oss utav en intervjustudie, samt haft stöd av litteratur. Vår intervjustudie utgörs av fem intervjupersoner där samtliga är lärare. De har alla arbetat inom barnomsorgen mellan ca 0 ­ 40 år. I resultatet fick vi fram att de flesta intervjupersonerna trivs bra med sitt arbete på en mångkulturell skola. De menar att blandningen av olika kulturer gör arbetet spännande och roligt. Flera av dem påpekar att det är mycket lärorikt att arbeta på en mångkulturell skola. Merparten av intervjupersonerna säger sig ta tillvara på elevernas olika bakgrund på så sätt att de talar om olika religioner, försöker bjuda in föräldrar till skolan och läser sagor från andra länder. De anser att de som lärare har svåra krav på sig, men betonar dock att det är bra med krav och att man får göra det bästa av situationen. Flera intervjupersoner påpekar att det är brist på resurser och menar på att man hade kunnat arbeta ännu bättre om det hade funnits mer personal. Nästan alla intervjupersoner var positiva till projektet Idéskola för mångfald och väl insatta i hur de skulle arbeta med detta. Sammanfattningsvis visar resultatet att undervisningen på denna skola inte helt genomsyras av ett interkulturellt förhållningssätt, utan att det mest verkar ske vid vissa speciella tillfällen. Enligt de lärare vi intervjuat så bidrar ändå Projektet Idéskola för mångfald till att lärarna blir mer medvetna om vad de gör och bidrar också till att de nu dokumenterar vad som sker på skolan på ett bättre sätt.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectmångfaldswe
dc.subjectmångkulturellswe
dc.subjectinterkulturell undervisniswe
dc.titleInterkulturellt förhållningssätt- en intervjustudie på en skola som medverkar i projektet Idéskola för mångfald.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record