dc.contributor.author | Britta Jacobs | swe |
dc.contributor.author | Lisa Mueller | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:21:55Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:21:55Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9730 | |
dc.description.abstract | Syfte
Denna studie syftar till att undersöka hur samverkan upplevs fungera mellan de två
professionerna pedagoger i skola och socionomer inom socialtjänst, gällande
anmälningsplikten, med särskilt fokus på återkopplande aspekter. Med detta arbete vill vi
också närma oss varandras professioner för att bättre kunna förstå och samverka i vårt
stundande yrkesliv.
Uppsatsens frågeställningar är:
· Hur upplever pedagoger i skolan och socionomer i socialtjänsten fenomenet
återkoppling utifrån anmälningsplikten kring barn som far illa?
Kan den eventuella återkopplingen ha någon inverkan på de olika aktörerna
·
socialsekreterare och pedagoger i deras professioner, samt på interaktionen
dem emellan, i så fall vilken?
Metod
För att kunna uppfylla vårt syfte har vi valt ett kvalitativt angreppssätt genom sammanlagt nio
intervjuer med pedagoger, socialsekreterare samt personer som arbetar med insatser för
samverkan.
Resultat
Det resultat som vi har uppnått genom vår studie påvisar att återkoppling från socialtjänsten
till den pedagog som gjort anmälan är ett komplext fenomen. I uppsatsens resultat framgår att
återkoppling till pedagogen är bristfällig och, enligt pedagogers erfarenhet, ofta saknas helt.
Vidare framkommer att det råder en asymmetri mellan de två yrkesgrupperna pedagoger och
socialsekreterare vad gäller återkopplingen. Denna asymmetri består bland annat i lagmässiga
skillnader som bestämmer vilken information som kan ges dem emellan. Vårt resultat säger
även att återkoppling är betydelsefull för såväl pedagoger, socialsekreterare som för barnet
man samverkar kring.
Vi ser vidare i vårt resultat att en välfungerande återkoppling kan ge betydelsefulla
konsekvenser för lärarprofessionen. Vår studie indikerar att en sådan typ av återkoppling för
pedagogen skulle skapa avlastning, trygghet, minskad oro och ökad benägenhet att anmäla
igen. Likaså visar vårt resultat att en ökad förståelse för vilken betydelse återkoppling har för
pedagoger kan leda till att socialsekreterare arbetar mer aktivt för att samverkan ska ske och
för att återkopplingen ska tillmötesgå anmälarens behov. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | samverkan | swe |
dc.subject | pedagoger | swe |
dc.subject | socionomer | swe |
dc.subject | anmälningsplikt, | swe |
dc.title | "Och sen är det dött, tyst, färdigt" - en studie om återkoppling till pedagoger efter anmälan till socialtjänsten | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |