Nytt system; Succé eller Fiasko?
Abstract
IT-investeringarna i Sverige uppgår varje år till åtskilliga miljarder och ett mycket stort problem är att många av dessa investeringar misslyckas med att nå sina uppsatta mål. Det är utifrån detta stora resursslöseri ett högintressant område att studera. Syftet med uppsatsen var att utreda varför vissa system inte används som avsetts efter att de blivit utvecklade och/eller implementerade i företaget. Problemet studerades med fokus på aspekterna teknik, användarupplevelse och intern marknadsföring. Vår empiriska studie genomfördes på Saab Automobile AB i Trollhättan och sammanlagt undersöktes sex olika system och tretton personer intervjuades. Enligt resultatet av våra undersökningar beror misslyckandena oftast på en kombination av flera faktorer som t.ex. bristande direktiv från ledningshåll, internt motstånd mot systemet och/eller att drivkrafterna försvunnit från projektet. För att minska andelen system som fallerar är det viktigt att man från företagets håll blir mer medveten om betydelsen av användarupplevelse och intern marknadsföring vid införandet av ett nytt system.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law