Att kommunicera med föräldrar hur förmedlas läraryrkets teoretiska grund?
Abstract
Syfte
Som lärare är det viktigt att kunna synliggöra teorin som ligger till grund för den praktik läraren bedriver. Vårt
syfte med studien är därmed att undersöka om lärare i grundskolan i kommunikation med föräldrar upplever att de
beskriver sin praktik utifrån teoretiska modeller, samt vilken relevans ett yrkesspråk har i denna kommunikation.
Huvudfrågor
· Upplever lärarna att de förklarar sin praktik med hjälp av teorier och styrdokument?
· Upplever lärarna att det är relevant att använda ett yrkesspråk i kommunikation med föräldrar?
· I vilka situationer, där det förekommer kommunikation med föräldrar, upplever lärarna att det är relevant att
grunda sig på ett yrkesspråk?
· Upplever lärarna att kommunikationen med föräldrar har förändrats i samband med att läroplanens innehåll har
förändrats?
Metod och material
Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer med tio grundskollärare. Bearbetning och analys av
intervjuresultatet har skett utifrån en fenomenografisk forskningsansats och med hjälp av den litteratur som legat
till grund för vår studie.
Resultat
Hos informanterna finns varierade upplevelser om relevansen av att för föräldrar förklara undervisningen utifrån
teorier och styrdokument. Även upplevelsen av yrkesspråkets relevans i kommunikation med föräldrar varierar hos
informanterna. Informanterna har liknande upplevelser om att ett yrkesspråk kan vara problematiskt i
kommunikation med föräldrar, oavsett om de använder ett yrkesspråk i denna kommunikation eller ej. Enligt
informanterna ligger vikten vid att läraren kan kommunicera på ett sätt som föräldrarna förstår och där budskapet
når fram.
Betydelse för läraryrket
Enligt läroplanen är lärare skyldiga att för föräldrar förklara sin undervisning utifrån dess syften och mål.
Nödvändigt är då att lärare har kunskap om teorier som ligger till grund för läraryrket. Lärare måste även kunna
sätta ord på denna kunskap på ett för föräldrar begripligt sätt. Studien är betydelsefull för oss som blivande lärare,
då vi har fått kunskap om hur vi kan använda yrkesspråket i kommunikation med föräldrar.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
fatima Nilzén
Line Wallengren
Keywords
Yrkesspråk
kommunikation
föräldrar
lärare
styr
Language
sv