- Läraren uppmuntrade mig under lektionen. En kvantitativ studie om lärarbemötande och motivation
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete är att undersöka om lärarbemötande kan påverka elevers motivation för skolarbete. Vår
problemformulering är denna: Påverkar upplevelsen av lärarens bemötande elevers inre motivation för studier i
ett kortsiktigt perspektiv? Kan en studie visa att elevers inre motivation från ett enskilt tillfälle till ett annat
påverkas av hur de blir bemötta av sina lärare?
Vi har utfört en kvantitativ studie. En enkätundersökning som beskriver elevers uppfattade lärarbemötande och
elevers inre motivation vid två mättillfällen har analyserats statistiskt. Arbetet är en empirisk undersökning av
hur elevers uppfattning av lärares bemötande påverkar elevers inre motivation på kort sikt. Elevers inre
motivation vid tidpunkt två är den beroende variabeln i vår analys.
Flera artiklar om motivation och bemötande ligger till grund för vår studie. Särskilt intressant är den
amerikanska artikeln What's Everybody So Excited About. Vi har också använt oss av två skolverksrapporter
som rör våra begrepp motivation och bemötande. Bland de övriga artiklarna som ingår i vårt arbete vill vi nämna
Ellis artikel The Impact of Perceived Teacher Confirmation on Receiver Apprehension, Motivation, and
Learning. Vår studie visar att när vi lärare möter gymnasieelever kan vi påverka deras inre motivation genom
vårt bemötande. Vi har kommit fram till ett resultat som visar att särskilt en aspekt av bemötande är viktig. Den
bemötandeaspekt som får tydligast didaktiska konsekvenser är att vi bekräftar eleverna genom att vara
uppmuntrande mot dem och därmed höjer motivationen. Vi har dessutom prövat ett amerikanskt
forskningsresultat som gav att entusiasm är den viktigaste bemötandeaspekten för att höja elevers motivation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Annika Karlsson
Maria Larsson
Keywords
Motivation
bemötande
uppmuntran
entusiasm
bekr
Language
sv