Show simple item record

dc.contributor.authorMarie Axelssonswe
dc.contributor.authorVanja Karlssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:03Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:03Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9744
dc.description.abstractSyfte Syftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik. Huvudfråga Huvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egen roll som medverkande i barnens matematikinlärning. Vi ville också titta på hur lärare dokumenterar matematikarbetet. Metod och material För att få svar på våra frågor lämnade vi ut enkäter till sammanlagt 57 förskollärare på 9 olika förskolor. Vi valde även att göra observationer, som ett komplement till enkäterna, påförskoleavdelningar under vardera en förmiddag. Resultat Vi har kommit fram till att flera av förskollärarna arbetar aktivt med och är medvetna om den matematik som finns i barnens vardag. De flesta lärare ser matematik som mer än bara siffror och antal. De flesta lärare inser också sin egen betydelse för hur barnen uppfattar matematiken. Lärarens eget intresse för matematik är av stor vikt för att barnen i sin tur ska bli intresserade och känna sig som kompetenta användare av matematik Vår förförståelse sa oss att man som lärare på förskolan inte är så bra på att arbeta med dokumentation av matematikarbetet. I denna fråga har vi till viss del ändrat uppfattning. Lärarna på förskolan arbetar mycket med olika sorters dokumentation för att synliggöra barnens allmänna utveckling för både barnen, deras föräldrar och lärarna själva. Att lärarna synliggör den matematiska utvecklingen är dock inte lika självklart. Ett varierat matematikarbete är av stor vikt för att arbetet ska upplevas som meningsfullt för barnen. Betydelse för läraryrket Vi vill mena att matematiken är en del av det "livslånga lärandet", vilket startar redan vid livets början. Det är därför viktigt att man som lärare på förskolan arbetar utefter detta och ger barnen positiva och meningsfulla möten med matematiken redan i förskolan. Det är också viktigt att man som lärare ser och uppmärksammar den matematik som barnen spontant använder och försöker ta reda på hur barnen tänker kring olika fenomen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectmatematikswe
dc.subjectförskollärareswe
dc.subjectdokumentationswe
dc.subjectreflektioswe
dc.titleMatematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarnswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record