dc.contributor.author | Marie Axelsson | swe |
dc.contributor.author | Vanja Karlsson | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:03Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:03Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9744 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik.
Huvudfråga
Huvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egen
roll som medverkande i barnens matematikinlärning. Vi ville också titta på hur lärare dokumenterar
matematikarbetet.
Metod och material
För att få svar på våra frågor lämnade vi ut enkäter till sammanlagt 57 förskollärare på 9 olika förskolor. Vi
valde även att göra observationer, som ett komplement till enkäterna, påförskoleavdelningar under vardera en
förmiddag.
Resultat
Vi har kommit fram till att flera av förskollärarna arbetar aktivt med och är medvetna om den matematik som
finns i barnens vardag. De flesta lärare ser matematik som mer än bara siffror och antal. De flesta lärare inser
också sin egen betydelse för hur barnen uppfattar matematiken. Lärarens eget intresse för matematik är av stor
vikt för att barnen i sin tur ska bli intresserade och känna sig som kompetenta användare av matematik Vår
förförståelse sa oss att man som lärare på förskolan inte är så bra på att arbeta med dokumentation av
matematikarbetet. I denna fråga har vi till viss del ändrat uppfattning. Lärarna på förskolan arbetar mycket med
olika sorters dokumentation för att synliggöra barnens allmänna utveckling för både barnen, deras föräldrar och
lärarna själva. Att lärarna synliggör den matematiska utvecklingen är dock inte lika självklart. Ett varierat
matematikarbete är av stor vikt för att arbetet ska upplevas som meningsfullt för barnen.
Betydelse för läraryrket
Vi vill mena att matematiken är en del av det "livslånga lärandet", vilket startar redan vid livets början. Det är
därför viktigt att man som lärare på förskolan arbetar utefter detta och ger barnen positiva och meningsfulla
möten med matematiken redan i förskolan. Det är också viktigt att man som lärare ser och uppmärksammar den
matematik som barnen spontant använder och försöker ta reda på hur barnen tänker kring olika fenomen. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | matematik | swe |
dc.subject | förskollärare | swe |
dc.subject | dokumentation | swe |
dc.subject | reflektio | swe |
dc.title | Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |