Visa enkel post

dc.contributor.authorMalin Lindbergswe
dc.contributor.authorLinda Grahnswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:08Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:08Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9752
dc.description.abstractEn av skolans viktigaste uppgifter är att alla elever lär sig läsa och skriva på ett sätt som överensstämmer med våra samhälleliga krav. Dock visas i nya rapporter, bland annat från Skolverket samt Myndigheten för Skolutveckling att svenska elever har brister i språkutvecklingen, då främst i läs- och skrivförmågan. Att lära sig läsa och skriva har under flera år diskuterats i och kring skolan. Främst har det handlat om huruvida det är val av undervisnings metod som är avgörande för elevers läs- och skrivförmåga? Med bakgrund i skoldebatten väcktes därför vårt intresse av lärares metodval, vilket material eller arbetssätt de använder sig av i arbetet med elevers språkutveckling. Undersökningen syftar till att nå en djupare förståelse för vilka metoder och vilket material lärare använder i det inledande läs- och skriftspråksarbetet. Men syftar också till att undersöka, hur och när lärare bedömer elevers läs- och skriftspråkliga kunskaper? Uppsatsens syfte leder därför fram till följande huvudfrågeställningar: På vilket sätt inleder lärare språkutvecklingen i skolår 1? Hur och när bedömer, dokumenterar lärare elevers läs- och skriftspråkliga kunskaper? Vi har valt att använda en kvalitativ undersökningsmetod. Studien grundar sig på intervjuer och observationer med fyra lärare gällande den tidiga läs och skrivundervisningen. Resultatet är indelat i tre övergripande delar som visar hur några lärare arbetar för elevers språkutveckling. Samtliga lärare är eklektiker det vill säga, de använder en kombination av olika metoder/material och arbetssätt. Resultatet visar dock att vissa varierar sig mer än andra. Utifrån vår undersökning kan vi utläsa att det är viktigt som lärare att ha breda kunskaper om elevers språkutveckling. Det handlar om att känna till olika metoder, material och variera/individualisera undervisningen. Kartläggning, dokumentation samt fonologisk medvetenhet är en grundförutsättning för språkutveckling.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleDet är för tidigt att säga...swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post