dc.contributor.author | Malin Lindberg | swe |
dc.contributor.author | Linda Grahn | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:08Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:08Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9752 | |
dc.description.abstract | En av skolans viktigaste uppgifter är att alla elever lär sig läsa och skriva på ett sätt som
överensstämmer med våra samhälleliga krav. Dock visas i nya rapporter, bland annat från
Skolverket samt Myndigheten för Skolutveckling att svenska elever har brister i
språkutvecklingen, då främst i läs- och skrivförmågan. Att lära sig läsa och skriva har under
flera år diskuterats i och kring skolan. Främst har det handlat om huruvida det är val av
undervisnings metod som är avgörande för elevers läs- och skrivförmåga? Med bakgrund i
skoldebatten väcktes därför vårt intresse av lärares metodval, vilket material eller arbetssätt
de använder sig av i arbetet med elevers språkutveckling.
Undersökningen syftar till att nå en djupare förståelse för vilka metoder och vilket material
lärare använder i det inledande läs- och skriftspråksarbetet. Men syftar också till att
undersöka, hur och när lärare bedömer elevers läs- och skriftspråkliga kunskaper?
Uppsatsens syfte leder därför fram till följande huvudfrågeställningar: På vilket sätt inleder
lärare språkutvecklingen i skolår 1? Hur och när bedömer, dokumenterar lärare elevers läs-
och skriftspråkliga kunskaper?
Vi har valt att använda en kvalitativ undersökningsmetod. Studien grundar sig på intervjuer
och observationer med fyra lärare gällande den tidiga läs och skrivundervisningen.
Resultatet är indelat i tre övergripande delar som visar hur några lärare arbetar för elevers
språkutveckling. Samtliga lärare är eklektiker det vill säga, de använder en kombination av
olika metoder/material och arbetssätt. Resultatet visar dock att vissa varierar sig mer än
andra.
Utifrån vår undersökning kan vi utläsa att det är viktigt som lärare att ha breda kunskaper
om elevers språkutveckling. Det handlar om att känna till olika metoder, material och
variera/individualisera undervisningen. Kartläggning, dokumentation samt fonologisk
medvetenhet är en grundförutsättning för språkutveckling. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Det är för tidigt att säga... | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |