dc.contributor.author | Malin Lindgren | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:10Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:10Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9756 | |
dc.description.abstract | Syfte
En internationell undersökning av elevers kunskaper i matematik (TIMSS) visar att elever från asiatiska länder som
Hong Kong och Japan, lyckas bäst. En förklarning till resultatet är det sätt som lärarna undervisar på. I Japan finns en
modell för kompetensutveckling som kallas Lesson study och innebär att lärarna arbetar i lag med att utveckla under-
visningen. En Learning study har många likheter som denna modell. Mitt syfte är att synliggöra processen i en Lear-
ning study i matematik ur en deltagande, forskande pedagogs perspektiv samt att redogöra för och analysera elevernas
resultat från samma studie med hjälp av variationsteorin. Jag utgår från forskningsfrågan: Vad kan vara kritiskt för
elevernas förståelse i en Learning study om längdenheter?
Metod och material
Jag använder mig av en kvalitativ analysmetod. Jag har analyserat tre lektioner med vissa likheter och skillnader samt
elevernas resultat på två olika tester. Jag använder mig av variationsteorin som teoretiskt ramverk i min analys.
För att öka tillförlitligheten använder jag flera olika sorters data. Det material jag har analyserat är tre videoinspel-
ningar från lektioner, 35 skriftliga elevtester, 37 elevintervjuer samt 9 skriftligt dokumenterade planeringstillfällen om
vardera 90 minuter.
Resultat
Då en Learning study ofta får bättre resultat gällande elevernas lärande från första till sista lektion, skiljer sig denna
studie från andra då resultatet istället blir sämre. Den första lektionen, hade ett 100%-igt resultat på det utförda efter-
testet. Detta kan ha medfört att de kritiska aspekterna i denna Learning study varit möjliga att för eleverna att erfara
under lektion A men att de förändringar som gjordes inte bidrog till att eleverna hade möjlighet att urskilja dem i
lektion B och C. De kritiska aspekterna har under denna Learning study varit svåra att identifiera. Learning study kan
ändå vara dagens och framtidens undervisning, ett förhållningssätt till elevernas kunskaper och deras möjligheter till
lärande. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Learning study | swe |
dc.subject | längdenheter | swe |
dc.subject | matematik skolår 1 o | swe |
dc.title | Meter, decimeter eller centimeter? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |