METODER FÖR LÄS- OCH SKRIVLÄRANDE - Intervjuer med lärare om hur de arbetar med elevers läs- och skriftspråksutveckling
Abstract
Vårt syfte med detta arbete är att ge oss som nyexaminerade lärare en grund att stå på när det gäller läs- och
skrivlärande och valet av arbetssätt, främst i de tidiga åldrarna. Vi vill försöka ta reda på hur lärare arbetar med
de olika metoder som finns och hur de arbetar med mångfalden i klassrummet till exempel elever med läs- och
skrivsvårigheter och elever med ett annat modersmål. Vi vill också ta reda på vad de anser att föräldrarna har för
roll i elevers lärande. Vi kommer att försöka ta reda på detta genom att läsa litteratur och genom att intervjua
fyra lärare.
Vad finns det för metoder i läs- och skrivlärande?
·
Vilka metoder för läs- och skrivlärande använder våra intervjupersoner?
·
Hur ser lärare på föräldrarnas roll i skolan?
·
Hur gör läraren för att hantera mångfalden i klassrummet?
·
För att komma så nära svaren till frågeställningarna som möjligt har vi bearbetat litteratur inom området och
utfört kvalitativa intervjuer med lärare i år 1.
Vi kan dra slutsatsen att de flesta lärare tar lite från många metoder och arbetssätt, beroende på hur klassens
olika individer lär. Vi har även utvecklat en förståelse av hur viktigt det är att ta hjälp av kollegor och
specialpedagoger vid behov. Barn med annat modersmål lär sig bättre det svenska skriftspråket när de får
använda sitt förstaspråk i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Mimmi Petersson
Karin Larsson
Keywords
Metoder i läs- och skrivlärande
Lärandeteorier
M
Language
sv