Show simple item record

dc.contributor.authorjohanna sundellswe
dc.contributor.authorAlberto Toroswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:12Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:12Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9759
dc.description.abstractSyfte och frågor Vårt övergripande syfte är att försöka urskilja vilken status ämnet idrott och hälsa kommer att ha i framtida timplaner i den svenska ungdomsskolan. Vi valde att studera detta på riksnivå, där besluten fattas, men också i de enskilda politiska partierna. Detta för att undersöka hur de olika partierna prioriterar idrott och hälsa i skolan och på så sätt se om det väntas någon för- ändring av antalet timmar i ämnet. Hur resonerar de olika politiska partierna om ämnet idrott och hälsas framtid? Vilken riktning ska ämnet idrott och hälsa ta? Och varför ska man argu- mentera för att bibehålla ämnet inom skolan? Detta är väsentliga frågor i vårt arbete. Vi för- söker besvara dessa i ett försök att urskilja politikernas tankar och idéer om ämnets framtid. Material och metod För att få svar på våra frågor har vi gått igenom den litteratur som är relevant för vår studie. Vi har utan resultat sökt i databaser efter forskning inom området. Vi sökte i Riksdagens hem- sida för att se vilka motioner och propositioner som har presenterats med anknytning till vår studie. Dessutom har vi gått igenom tidskrifter och även undersökt vilka tankar som finns inom EU angående idrott och hälsa. För att sammanbinda allt vårt material behövde vi aktuel- la tankegångar. Därför valde vi att skicka mejlenkäter till riksdagspartierna för att få deras åsikter. Resultat och diskussion Efter sammanställningen av det material vi samlat in visade det sig att politikerna lägger fram många olika argument för att bibehålla/utöka timantalet i ämnet idrott och hälsa. Bland argu- menten är hälso- och medicinska skäl de mest framträdande. I motionerna blir det tydligt att majoriteten är för en utökning av antalet obligatoriska timmar i ämnet. När vi gått igenom svaren från mejlenkäterna kan vi tyda att dem inte stämmer helt överens med motionerna. Vilka som har ändrat inställning och åsikter presenteras och diskuteras under resultat och dis- kussion. Anmärkningsbart är att se hur inställningar och åsikter varierar då man sitter i oppo- sition mot när man sitter i regering.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectIdrott och hälsaswe
dc.subjecthälsaswe
dc.subjecthälsoperspektivswe
dc.subjectfysisk aswe
dc.titleIdrott och hälsas framtid som skolämne - En studie om hur riksdagspolitiker ser på äm- net.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record