dc.contributor.author | Sandra Johansson | swe |
dc.contributor.author | Altéa Johansson | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:14Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:14Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9762 | |
dc.description.abstract | Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur begreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteratur
och av aktiva utomhuspedagoger. Vi menar att detta syfte bidrar till att vi får en djupare och mer nyanserad
förståelse för utomhuspedagogik som arbetssätt. Vi utgår från följande frågeställningar:
På vilket sätt presenteras utomhuspedagogik i relevant litteratur?
·
Hur tolkar aktiva I ur och skur-pedagoger utomhuspedagogik?
·
Finns det några skillnader och likheter mellan litteraturens sätt att beskriva utomhuspedagogik och
·
pedagogers tolkningar av samma begrepp?
För att uppnå detta syfte har vi använt oss av litteraturstudier och en empirisk undersökning. Litteraturstudierna
har grundat sig på relevant, vetenskaplig litteratur som vi funnit kring ämnet utomhuspedagogik. I den empiriska
studien har vi har försökt ta reda på pedagogers tolkningar och uppfattningar och därför har denna studie gjorts i
enlighet med en fenomenografisk ansats. Undersökningen har utförts med kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat
17 pedagoger som arbetar på I ur och skur-förskolor. I ur och skur är en friskoleverksamhet som är utvecklad av
Friluftsfrämjandet, på utomhuspedagogiska grunder.
Resultatet av vår undersökning är att vi har funnit en likartad struktur i både litteraturens framställning av
utomhuspedagogik och i I ur och skur-pedagogernas tolkningar. Strukturen i fråga är de områden vilka utpekas
som utomhuspedagogikens starka sidor, nämligen inlärning, hälsa och miljöengagemang. Både litteraturen och
pedagogerna menar att en utomhuspedagogisk praktik gynnar eleverna inom dessa tre områden.
Vi anser oss ha fått en djupare inblick och förståelse för utomhuspedagogik, genom att vi har undersökt hur
begreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteratur och av aktiva utomhuspedagoger. Denna erfarenhet
kommer vi att ta med oss i våra framtida yrkesliv, då vi båda kan tänka oss att använda utomhuspedagogik i vår
kommande undervisning. Vi tror också att vårt examensarbete är relevant för läraryrket, då utomhuspedagogik är
en utmärkt metod att använda för att gynna barns utveckling. Utomhuspedagogik kan ses som ett komplement
till det vardagliga, traditionella skolarbetet. Vi skulle gärna vilja se att pedagoger i större utsträckning tar tillvara
på naturens gränslösa möjligheter i skolans undervisning.
= | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Utomhuspedagogik | swe |
dc.subject | I ur och skur | swe |
dc.subject | inlärning | swe |
dc.subject | hälsa, | swe |
dc.title | Lek ute, var ej inne, bra för hjärta, klok i sinne en studie om utomhuspedagogik och I ur och skur-verksamhet | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |