Visa enkel post

dc.contributor.authorSandra Johanssonswe
dc.contributor.authorAltéa Johanssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:14Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:14Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9762
dc.description.abstractSyftet med vårt examensarbete är att undersöka hur begreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteratur och av aktiva utomhuspedagoger. Vi menar att detta syfte bidrar till att vi får en djupare och mer nyanserad förståelse för utomhuspedagogik som arbetssätt. Vi utgår från följande frågeställningar: På vilket sätt presenteras utomhuspedagogik i relevant litteratur? · Hur tolkar aktiva I ur och skur-pedagoger utomhuspedagogik? · Finns det några skillnader och likheter mellan litteraturens sätt att beskriva utomhuspedagogik och · pedagogers tolkningar av samma begrepp? För att uppnå detta syfte har vi använt oss av litteraturstudier och en empirisk undersökning. Litteraturstudierna har grundat sig på relevant, vetenskaplig litteratur som vi funnit kring ämnet utomhuspedagogik. I den empiriska studien har vi har försökt ta reda på pedagogers tolkningar och uppfattningar och därför har denna studie gjorts i enlighet med en fenomenografisk ansats. Undersökningen har utförts med kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat 17 pedagoger som arbetar på I ur och skur-förskolor. I ur och skur är en friskoleverksamhet som är utvecklad av Friluftsfrämjandet, på utomhuspedagogiska grunder. Resultatet av vår undersökning är att vi har funnit en likartad struktur i både litteraturens framställning av utomhuspedagogik och i I ur och skur-pedagogernas tolkningar. Strukturen i fråga är de områden vilka utpekas som utomhuspedagogikens starka sidor, nämligen inlärning, hälsa och miljöengagemang. Både litteraturen och pedagogerna menar att en utomhuspedagogisk praktik gynnar eleverna inom dessa tre områden. Vi anser oss ha fått en djupare inblick och förståelse för utomhuspedagogik, genom att vi har undersökt hur begreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteratur och av aktiva utomhuspedagoger. Denna erfarenhet kommer vi att ta med oss i våra framtida yrkesliv, då vi båda kan tänka oss att använda utomhuspedagogik i vår kommande undervisning. Vi tror också att vårt examensarbete är relevant för läraryrket, då utomhuspedagogik är en utmärkt metod att använda för att gynna barns utveckling. Utomhuspedagogik kan ses som ett komplement till det vardagliga, traditionella skolarbetet. Vi skulle gärna vilja se att pedagoger i större utsträckning tar tillvara på naturens gränslösa möjligheter i skolans undervisning. =swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectUtomhuspedagogikswe
dc.subjectI ur och skurswe
dc.subjectinlärningswe
dc.subjecthälsa,swe
dc.titleLek ute, var ej inne, bra för hjärta, klok i sinne ­ en studie om utomhuspedagogik och I ur och skur-verksamhetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post