dc.contributor.author | Luksija, Amara | swe |
dc.contributor.author | Nilsson, Lina | swe |
dc.contributor.author | Nyström, Annika | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:15Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:15Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9764 | |
dc.description.abstract | Syfte
Vårt huvudsakliga syfte med arbetet har varit att ta reda på vad det är som påverkar lärarna när de står inför valet
av läromedel till sin undervisning. Vi har också tagit reda på om ett specifikt läromedel har visat sig vara ett bra
verktyg för att eleverna ska nå de mål som finns i grundskolans styrdokument.
Metod och material
I vårt arbete har vi kommit fram till resultatet genom att kartlägga de besvarade enkätfrågorna som vi ställt till
lärare och läromedelsförlaget Liber. Vi har också jämfört enkätresultaten med vår analys av ett specifikt
läromedel. Analysen byggde i sin tur på ett flertal punkter ur de rådande styrdokumenten. Resultatet stärks av de
teorier och tidigare forskning som vi tagit del av. Under arbetets gång har nya frågeställningar väckts, vilket är
intressant för vårt kommande yrke samt för vidare forskning.
Resultat
Resultatet har visat oss att läromedel används med olika medvetenhet och att valet av läromedel sker på olika
sätt och utifrån olika kriterier. Vi har kunnat se att ansvaret för både läromedlens innehåll och valet av läromedel
utgörs av en tillit till alla inblandade parter. Av detta har vi dragit slutsatsen att läromedelsförlaget litar på
lärarnas kunskaper och behov och lärarna litar på att läromedlen som finns på marknaden är av bästa kvalitet.
Många lärare tycker inte att de läromedel de använder är ett bra verktyg för att eleverna ska nå strävansmålen,
men de använder dessa läromedel ändå. Detta kan ge konsekvenser så som att eleverna inte når de uppställda
målen. Samma följd kan det bli om läromedlet inte används fullt ut. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | läromedel | swe |
dc.subject | styrdokument | swe |
dc.subject | granska | swe |
dc.subject | Stjärnsvenska | swe |
dc.title | Blir man stjärna i svenska genom Stjärnsvenska en studie kring läromedelsanvändningen i grundskolans tidigare år. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | G öteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |