Läs- och skrivinlärning i praktiken En fallstudie om hur tre lärare arbetar med läs- och skrivinlärning
Abstract
Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur lärarnas arbetssätt med läs- och skrivinlärning
varierar på en given skola. För att undersöka variationen i lärarnas arbetssätt tog vi reda på vilka teorier och
metoder som låg till grund för läs- och skrivundervisningen, genom att vi genomförde en fallstudie. Vi ville
undersöka om det fanns spår av teorier i praktiken. Är teoretiska utgångspunkter och medvetna metodval något
som genomsyrar det dagliga arbetet med läs- och skrivundervisningen samt ta reda på hur lärarna motiverar sitt
arbetssätt. Med detta som utgångspunkt ville vi ha svar på följande frågeställning:
Vilka teorier och metoder ligger till grund för lärarna läs och skrivundervisning?
·
Hur motiverar lärarna sitt arbetssätt?
·
Vi valde att göra en kvalitativ fallstudie där observation samt intervju kombinerades genom
trianguleringsmetoden. Resultatet av studien har visat att lärarnas arbetssätt med läs- och skrivinlärningen
varierar i mycket hög grad. Varierande var även lärarnas förmåga att redogöra för de teoretiska utgångspunkter
och metodval som ligger till grund för undervisningen, samt kunna motivera sitt arbetssätt. Lärarnas kunskaper
om olika teorier och metoder skilde sig åt avsevärt. Vi anser att det är viktigt att som lärare ha ett reflekterande
arbetssätt och göra medvetna metodval. Andra yrkeskårer måste ständigt uppdatera sig och vi menar att det är
lärarnas ansvar att göra samma sak. Genom att ta del av forskning och fortbildning höjs lärarnas professionalism
och status.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Josefine Sjöstrand
Malena Sjögren
Keywords
Läs- och skrivinlärning
analytisk och syntetisk i
Language
sv