• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läs- och skrivinlärning i praktiken En fallstudie om hur tre lärare arbetar med läs- och skrivinlärning

Abstract
Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur lärarnas arbetssätt med läs- och skrivinlärning varierar på en given skola. För att undersöka variationen i lärarnas arbetssätt tog vi reda på vilka teorier och metoder som låg till grund för läs- och skrivundervisningen, genom att vi genomförde en fallstudie. Vi ville undersöka om det fanns spår av teorier i praktiken. Är teoretiska utgångspunkter och medvetna metodval något som genomsyrar det dagliga arbetet med läs- och skrivundervisningen samt ta reda på hur lärarna motiverar sitt arbetssätt. Med detta som utgångspunkt ville vi ha svar på följande frågeställning: Vilka teorier och metoder ligger till grund för lärarna läs och skrivundervisning? · Hur motiverar lärarna sitt arbetssätt? · Vi valde att göra en kvalitativ fallstudie där observation samt intervju kombinerades genom trianguleringsmetoden. Resultatet av studien har visat att lärarnas arbetssätt med läs- och skrivinlärningen varierar i mycket hög grad. Varierande var även lärarnas förmåga att redogöra för de teoretiska utgångspunkter och metodval som ligger till grund för undervisningen, samt kunna motivera sitt arbetssätt. Lärarnas kunskaper om olika teorier och metoder skilde sig åt avsevärt. Vi anser att det är viktigt att som lärare ha ett reflekterande arbetssätt och göra medvetna metodval. Andra yrkeskårer måste ständigt uppdatera sig och vi menar att det är lärarnas ansvar att göra samma sak. Genom att ta del av forskning och fortbildning höjs lärarnas professionalism och status.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9771
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-052.pdf (346.6Kb)
Date
2008
Author
Josefine Sjöstrand
Malena Sjögren
Keywords
Läs- och skrivinlärning
analytisk och syntetisk i
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV