Show simple item record

dc.contributor.authorMiriam Anderssonswe
dc.contributor.authorswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:20Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:20Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9773
dc.description.abstractSyfte Syftet med uppsatsen är att beskriva skolsystemet i Moçambique. Följande frågeställningar har formulerats: · Hur ser Moçambiques skolsystem ut? · Hur är lärarutbildningen uppbyggd? · Vilka är de största problemen med skolan? · Vart är utvecklingen i skolan på väg? Metod Uppsatsen bygger på en explorativ studie. Tidigare forskning på det valda området är begränsad och insamlande av material har främst skett genom intervjuer. Intervjuerna med olika informanter, väl insatta i frågeställningarna, har genomförts under fältstudier i Moçambique. I Sverige har sammanställande av material samt litteraturundersökning gjorts. Resultat Resultatet visar på en ganska dyster bild av skolsystemet i Moçambique. Problemen är många; det råder stor brist på utbildade lärare, korruptionen är utbredd, det saknas skolor och många barn går inte i skolan av olika anledningar. Vägen är lång innan målet att alla barn ska gå i skolan kan uppfyllas. Trots den mörka bild som målas upp är inte allt negativt. Borttagandet av skolavgiften har lett till att fler barn fått möjlighet till skolgång, det utbildas fler lärare och regeringen har också tagit skolfrågor på större allvar än tidigare. Betydelse för läraryrket Som lärare i ett allt mer mångkulturellt samhälle är det av stor vikt att ha förståelse för andra kulturer än vår egen. Den svenska skolan sägs ofta höra till de bästa i världen men skolan i andra länder ser inte alltid ut som i Sverige. Min förhoppning är att studien, genom att ge en inblick i en annan skolkultur, kan ge ett bredare perspektiv på vår egen tillvaro. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.titleWe are africans and we have many, many problemsswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record