Show simple item record

dc.contributor.authorHelene Ekswe
dc.contributor.authorKatarina Ekhageswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:21Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:21Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9774
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att belysa fenomen som makt och styrning och subjekt på såväl samhälls-, organisations- som individnivå. Huvudfråga: Hur kan makt, disciplinering och social kontroll tolkas i en skolkontext? Metod och material: Litteraturstudie med inspiration från diskursanalys. Relevant litteratur har granskats med fokus på studiens syfte. Resultat: Det resultat vi har kommit fram till sker i form av en diskussion där vi problematiserar våra tolkningar av litteraturen och tillämpar dem på skolnivå, både för skolan som instutition och för eleven som individ. Diskussionen som vi för handlar om hur individuella utvecklingsplaner kan sättas i ett större sammanhang där begrepp som makt och styrning har stor betydelse. Vår förståelse är att IUP inte kan ses som en neutral handling, utan bör ses som en styrningsteknologi där läraren har en stor makt. Vi ser därför att lärarnas medvetenhet om de dolda funktionerna och maktstrukturerna i skolan måste förbättras.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSamhälleswe
dc.subjectskolaswe
dc.subjectindividswe
dc.subjectmaktswe
dc.subjectstyrningswe
dc.titleIndividuella utvecklingsplaner ­ Hjälp eller styrningsverktyg?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record