dc.contributor.author | Helene Ek | swe |
dc.contributor.author | Katarina Ekhage | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:21Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:21Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9774 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studiens syfte är att belysa fenomen som makt och styrning och subjekt på såväl samhälls-,
organisations- som individnivå.
Huvudfråga: Hur kan makt, disciplinering och social kontroll tolkas i en skolkontext?
Metod och material: Litteraturstudie med inspiration från diskursanalys. Relevant litteratur har granskats med
fokus på studiens syfte.
Resultat: Det resultat vi har kommit fram till sker i form av en diskussion där vi problematiserar våra tolkningar
av litteraturen och tillämpar dem på skolnivå, både för skolan som instutition och för eleven som individ.
Diskussionen som vi för handlar om hur individuella utvecklingsplaner kan sättas i ett större sammanhang där
begrepp som makt och styrning har stor betydelse. Vår förståelse är att IUP inte kan ses som en neutral handling,
utan bör ses som en styrningsteknologi där läraren har en stor makt. Vi ser därför att lärarnas medvetenhet om de
dolda funktionerna och maktstrukturerna i skolan måste förbättras. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Samhälle | swe |
dc.subject | skola | swe |
dc.subject | individ | swe |
dc.subject | makt | swe |
dc.subject | styrning | swe |
dc.title | Individuella utvecklingsplaner Hjälp eller styrningsverktyg? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |