Show simple item record

dc.contributor.authorMaria Billowswe
dc.contributor.authorEmil Wallswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:21Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:21Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9775
dc.description.abstractSyfte Syftet med vårt examensarbete är, att undersöka vilka föreställningar elever i år 8 och 9 på en skola i nordöstra Göteborg har, angående varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt deras uppfattning om vad som kan/hade kunnat göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen för godkänt i matematik. Vi kommer samtidigt att undersöka vilka föreställningar som positiva nyckelpersoner (definierade av eleven) samt elevernas nuvarande lärare har, gällande varför eleverna inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt deras respektive uppfattning av vad som hade kunnat/kan göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen för godkänt i matematik. Frågeställningar · Vad är orsaken/orsakerna till att eleven har eller har haft problem med matematiken, enligt eleven, dess nyckelperson och dess nuvarande lärare? · När under sin skolgång, upplever eleven att hon/han har haft eller har problem med matematiken? · Vad hade skolan eller eleven själv kunnat/kan göra för att eleven ska lämna grundskolan med godkänt betyg i matematik, enligt eleven, dess nyckelperson och nuvarande lärare? Metod Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer med elever och lärare på en medelstor skola i nordöstra Göteborg. Vi inledde vår studie med att genomföra djupintervjuer med 3 elever i år 8 och år 9, som inte uppnår målen för godkänt i matematik. Utifrån resultatet av dessa intervjuer utformade och genomförde vi intervjuer av elevernas nuvarande lärare samt av en person per elev som påverkat eleven i en positiv riktning i matematiken. Resultat Enligt eleverna i vår studie finns det flera orsaker till varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik. Brist på självförtroende, brist på tid att räkna, skolk samt bristande arbetsro är dock de främsta orsakerna som eleverna själva pekar på. Eleverna skyller inte sin situation på varken skola eller lärare utan tar mer eller mindre själva på sig hela ansvaret för att de inte uppnår målen. Lärarnas orsaksförklaringar till varför eleverna inte uppnår målen för godkänt i matematik skiljer sig i många avseenden från elevernas teorier. De pekar framför allt på elevernas bristande grundkunskaper i matematik, hög frånvaro samt otillräckliga stödinsatser. Vi kan konstatera att det inte finns en ensam orsaksförklaring till varför eleverna i vår studie inte uppnår målen för godkänt i matematik. Det är ett komplext problem med många faktorer som spelar in.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMatematikswe
dc.subjectIcke Godkäntswe
dc.subjectElevuppfattningarswe
dc.subjectIntervswe
dc.titleVarför blev jag inte godkänd? ­ En studie över elever och lärares uppfattningar om varför elever inte uppnår målen för godkänt i matematik.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record