dc.contributor.author | Kristina Lilljebjörn | swe |
dc.contributor.author | Frida Janson | swe |
dc.contributor.author | Kristina Pettersson | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:23Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:23Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9778 | |
dc.description.abstract | Syfte
Studiens syfte var att påverka sju lärares attityder till sin matematikundervisning.
Syftet förtydligades genom fem frågeställningar, dessa var:
· Hur beskriver lärarna sin matematikundervisning?
· Vad innebär matematik för lärarna?
· Varifrån hämtar lärarna sin inspiration till sin matematikundervisning?
· Är lärarna tillfredställda med sin matematikundervisning?
· På vilket sätt påverkar en teaterföreställning lärarnas matematikundervisning?
Metod
Då vi själva skapade en situation för att påverka lärarnas attityder till sin
matematikundervisning är studien att betrakta som aktionsforskning. Denna situation
bestod av en matematikteater tillsammans med en uppföljande klassdiskussion. På
vilket sätt lärarnas attityder påverkades undersöktes därefter med hjälp av en
kvalitativ metod i form av frågeformulär och intervjuer. Totalt spelades
teaterföreställningen i sex klasser på fem olika skolor och sju lärare besvarade
frågeformulären och intervjuades. De lärare som deltog i studien arbetar alla på skolor
inom Göteborgs kommun med elever från förskoleklass till och med skolår två.
Resultat
Vi kan se att lärarna påverkats i sina attityder till sin matematikundervisning. Det som
teaterföreställningen och den efterföljande klassdiskussionen främst synliggjorde för
lärarna var att många av eleverna hade en begränsad uppfattning om vad matematik
är. Trots att få av lärarna var tillfredställda med sitt sätt att undervisa i ämnet
matematik så kommer de antagligen inte att göra några större förändringar med
anledning av vårt besök. Däremot kommer flera av lärarna att plocka in flera
praktiska moment i matematikundervisningen och framförallt påvisa för eleverna att
dessa praktiska moment är matematik och därmed försöka vidga elevernas
uppfattning om ämnet. Den enda läraren som tidigare undervisat utan matematikbok
funderar på att i vissa sammanhang börja använda sig av en sådan. Hon menar att man
inte ska förkasta den form som boken har utan snarare hur man förhåller sig till den.
Ingen av lärarna nämner att de redan tidigare fått inspiration till sin matematik-
undervisning från någon teaterföreställning. Vi anser utifrån den här studien att det är
fullt möjligt att inspirera lärare genom en teaterföreställning. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Matematik | swe |
dc.subject | teater | swe |
dc.subject | lärare | swe |
dc.subject | undervisning | swe |
dc.title | Teater spelar roll i matematikundervisningen: En kvalitativ studie om hur sju lärares attityder till sin matematikundervisning påverkas genom en teaterföreställning | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |