Show simple item record

dc.contributor.authorKristina Lilljebjörnswe
dc.contributor.authorFrida Jansonswe
dc.contributor.authorKristina Petterssonswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:23Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:23Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9778
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte var att påverka sju lärares attityder till sin matematikundervisning. Syftet förtydligades genom fem frågeställningar, dessa var: · Hur beskriver lärarna sin matematikundervisning? · Vad innebär matematik för lärarna? · Varifrån hämtar lärarna sin inspiration till sin matematikundervisning? · Är lärarna tillfredställda med sin matematikundervisning? · På vilket sätt påverkar en teaterföreställning lärarnas matematikundervisning? Metod Då vi själva skapade en situation för att påverka lärarnas attityder till sin matematikundervisning är studien att betrakta som aktionsforskning. Denna situation bestod av en matematikteater tillsammans med en uppföljande klassdiskussion. På vilket sätt lärarnas attityder påverkades undersöktes därefter med hjälp av en kvalitativ metod i form av frågeformulär och intervjuer. Totalt spelades teaterföreställningen i sex klasser på fem olika skolor och sju lärare besvarade frågeformulären och intervjuades. De lärare som deltog i studien arbetar alla på skolor inom Göteborgs kommun med elever från förskoleklass till och med skolår två. Resultat Vi kan se att lärarna påverkats i sina attityder till sin matematikundervisning. Det som teaterföreställningen och den efterföljande klassdiskussionen främst synliggjorde för lärarna var att många av eleverna hade en begränsad uppfattning om vad matematik är. Trots att få av lärarna var tillfredställda med sitt sätt att undervisa i ämnet matematik så kommer de antagligen inte att göra några större förändringar med anledning av vårt besök. Däremot kommer flera av lärarna att plocka in flera praktiska moment i matematikundervisningen och framförallt påvisa för eleverna att dessa praktiska moment är matematik och därmed försöka vidga elevernas uppfattning om ämnet. Den enda läraren som tidigare undervisat utan matematikbok funderar på att i vissa sammanhang börja använda sig av en sådan. Hon menar att man inte ska förkasta den form som boken har utan snarare hur man förhåller sig till den. Ingen av lärarna nämner att de redan tidigare fått inspiration till sin matematik- undervisning från någon teaterföreställning. Vi anser utifrån den här studien att det är fullt möjligt att inspirera lärare genom en teaterföreställning.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMatematikswe
dc.subjectteaterswe
dc.subjectlärareswe
dc.subjectundervisningswe
dc.titleTeater spelar roll i matematikundervisningen: En kvalitativ studie om hur sju lärares attityder till sin matematikundervisning påverkas genom en teaterföreställningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record