Varierad examination - en studie där tre gymnasielärare reflekterar över sin användning av alternativa examinationsformer i kursen Ma C.
Abstract
Sammanfattning:
En varierad undervisning och bedömning förespråkas såväl i forskning som i skolans styrdokument. Den anses
skapa lust att lära och kan få fler elever att lyckas med ett bättre självförtroende som följd. Att använda
alternativa examinationsformer förefaller som en naturlig utveckling. Ändå har vi som blivande lärare en mycket
begränsad erfarenhet av detta arbetssätt.
Vi har i denna uppsats velat ta reda på gymnasielärares personliga syn på sitt eget arbete med alternativa
examinationsformer i matematik kurs C. I begreppet alternativ examinationsform lägger vi all form av
examination som inte är ett traditionellt skriftligt prov som utförs enskilt av eleven. Huvudsakliga metoden har
varit kvalitativa intervjuer av lärare i kursen Ma C. Urvalet av respondenter har skett genom ett brev som
distribuerats till cirka 75 matematiklärare i Västsverige. Endast tre lärare svarade och ställde upp på att bli
intervjuade.
Användandet av alternativa examinationsformer i kurs Ma C i Västsverige förefaller av det låga antalet
besvarade brev vara begränsat. De lärare som ställt upp på att bli intervjuade har visat på en varierad syn på sitt
arbete. Till största delen sätts elevens bästa i fokus. Det finns en uttalad vilja bland samtliga av de intervjuade
lärarna att få elever att växa och att lyckas.
Elevernas medbestämmande av examinationsform ses som knappt förekommande. Lärarna uttrycker att eleverna
saknar de kunskaper som gör att de kan avgöra vad och hur något skall bedömas.
Samtliga intervjuade lärare har en starkt formativ syn på sin bedömning där eleven hela tiden får återkoppling på
sina resultat. Det visar sig dock finnas en skillnad i vilka elevprestationer som olika lärare väljer att väga in i sin
betygsgrundande bedömning. I denna studie använder endast en lärare all tillgänglig information vid bedömning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Klas Richardsson
Lars-Erik Norgren
Keywords
Matematik
examinationsform
bedömning
intervjust
Language
sv