Show simple item record

dc.contributor.authorMariette Karlssonswe
dc.contributor.authorAnna Rydfjällswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:27Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:27Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9785
dc.description.abstractSyfte/undersökningens problem. Det måste finnas någon mening med att lyssna på andra! Studiens syfte är att undersöka om och hur samspelet mellan läsarna i parläsningen har betydelse, likaså pedagogens tankar om detta samspel samt valet av böcker till eleverna. Vi undersöker hur eleven själv ser på samspelet vid parläsning och pedagogens tankar kring sammansättningen av läsparen. Vi tittade även på om elever och pedagoger såg någon vinst med parläsningen. Metod Vi har valt en kvalitativ undersökningsmetod som innefattar intervjufrågor. Kvalitativa intervjuer ger ett bra och ett informativt material att utgå ifrån. Frågorna är direkta och ger alltid möjlighet till ett uttömmande svar. Vi valde att ställa frågor till pedagoger och elever. Resultat Vad är det för mening med att lyssna på andra? I studien kom det fram att parläsning är en fungerande metod för elevers läsutveckling, men att det finns några viktiga förutsättningar för att parläsningen skall ge eleverna optimal läsutveckling. Med utgångspunkt från svaren hos pedagogerna och eleverna, har fått vi fram att dessa förutsättningar är att eleverna ska känna lust att läsa, samspelet mellan eleverna måste fungera bra i pargruppen, litteraturen ska vara relevant för elevens nivå och intressera eleverna, eleverna ska känna att det finns en mening och nytta med att läsa och viktigt är att eleverna ska kunna lyssna när någon annan läser.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLyssnaswe
dc.subjectlust och mening.swe
dc.titleDet måste finnas någon mening med att lyssna på andra!swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record