• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flinka floristflickor och betyg

Abstract
Syfte Syftet med vår undersökning är att försöka ta reda på om betyg påverkar floristelevers motivation. Vi vill också veta hur eleverna upplever betyg, och vad de själva finner motiverande. Hur de upplever prov samt vad de tycker är viktigt när det gäller bedömning av sina praktiska arbeten. När det gäller motivation önskar vi lära oss mer för att bättre kunna motivera eleverna att inte bara plugga för betygens skull. Utan för att de ska får en gedigen utbildning i sitt hantverksämne och även kunna tillämpa sina kunskaper genom den egna bildningen i andra sammanhang än strikt floristiska. Huvudfråga Hur påverkar betyg elevers motivation? Metod och material Vår undersökning byggdes upp dels kring experimentell design och dels kring en enkätundersökning med efterföljande samtal med eleverna. Vi har också litteraturstudier som belyser ämnet. Resultat Vi har kommit fram till att det finns olika kategorier av uppfattningar kring vad som påverkar elevers motivation när det gäller betyg, prov och bedömning och att bedömning som pedagogiskt verktyg ibland används på fel sätt, med tanke på de negativa upplevelser många av eleverna i undersökningen känner kring prov och betyg. Betydelse för läraryrket Kunskaper om motivation, betyg och bedömning utgör en stor del av en pedagogs professionalitet, eftersom skolan skall vara en tillväxtzon för elevers utveckling och lärande. Vi har själva utvecklats genom arbetet och ser med andra ögon på vikten av vad som motiverar elever och hur viktigt det är att bedömning som pedagogiskt verktyg inte är statiskt utan kan utvecklas. På grundval av detta anser vi att vår studie är relevant både för oss som nya karaktärsämneslärare och för redan verksamma lärare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9787
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2611-202.pdf (326.7Kb)
Date
2008
Author
Maria Simonsson
Marianne Hultgreen
Keywords
Motivation
Betyg
Prov och Resultat
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV