Flinka floristflickor och betyg
Abstract
Syfte
Syftet med vår undersökning är att försöka ta reda på om betyg påverkar floristelevers
motivation. Vi vill också veta hur eleverna upplever betyg, och vad de själva finner
motiverande. Hur de upplever prov samt vad de tycker är viktigt när det gäller bedömning av
sina praktiska arbeten.
När det gäller motivation önskar vi lära oss mer för att bättre kunna motivera eleverna att inte
bara plugga för betygens skull. Utan för att de ska får en gedigen utbildning i sitt
hantverksämne och även kunna tillämpa sina kunskaper genom den egna bildningen i andra
sammanhang än strikt floristiska.
Huvudfråga
Hur påverkar betyg elevers motivation?
Metod och material
Vår undersökning byggdes upp dels kring experimentell design och dels kring en
enkätundersökning med efterföljande samtal med eleverna. Vi har också litteraturstudier som
belyser ämnet.
Resultat
Vi har kommit fram till att det finns olika kategorier av uppfattningar kring vad som påverkar
elevers motivation när det gäller betyg, prov och bedömning och att bedömning som
pedagogiskt verktyg ibland används på fel sätt, med tanke på de negativa upplevelser många
av eleverna i undersökningen känner kring prov och betyg.
Betydelse för läraryrket
Kunskaper om motivation, betyg och bedömning utgör en stor del av en pedagogs
professionalitet, eftersom skolan skall vara en tillväxtzon för elevers utveckling och lärande.
Vi har själva utvecklats genom arbetet och ser med andra ögon på vikten av vad som
motiverar elever och hur viktigt det är att bedömning som pedagogiskt verktyg inte är statiskt
utan kan utvecklas. På grundval av detta anser vi att vår studie är relevant både för oss som
nya karaktärsämneslärare och för redan verksamma lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Maria Simonsson
Marianne Hultgreen
Keywords
Motivation
Betyg
Prov och Resultat
Language
sv