Show simple item record

dc.contributor.authorViveca Johanssonswe
dc.contributor.authorKerstin Magnussonswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:30Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:30Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9790
dc.description.abstractUnder det senaste decenniet har det vuxit fram en stark politisk strävan att driva samhällsutvecklingen i en hållbar riktning. Syftet med denna studie har varit att undersöka dels vilka förväntningar samhället har på hur undervisning för hållbar utveckling bedrivs i svenska gymnasier, och dels att se i vilken utsträckning gymnasie- skolor upplever att de har samhällets stöd för detta. Frågorna som vi ville besvara var; om det finns det någon koppling mellan teorier om hur undervisningen för hållbar utveckling skall bedrivas och den undervisning som faktiskt bedrivs i ämnet, samt om och hur gymnasieskolor får stöd från samhällets institutioner för att kunna bedriva denna undervisning. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ intervjustudie där nio personer, politiker, tjänstemän från offentlig förvaltning, universitets- och gymnasielärare, ingick. Det framgick av intervjuerna att det finns stora brister i implementeringen av undervisning för hållbar utveckling i gymnasieskolan. Faktorer som identifierades som väsentliga i sammanhanget var, otydlighet i vem som har ansvaret för att denna undervisning ska bedrivas, svårigheter för lärare och skolledning att definiera begreppet hållbar utveckling, utbildningssystemet gynnar inte ett tvärvetenskapligt arbetssätt och behov av kompetenshöjning hos lärare avseende vad som ska förmedlas och hur. Informanterna var emellertid eniga om att det finns ett stöd från samhället för skolans arbete med undervisning för hållbar utveckling. En slutsats man kan dra från studien är att lärarutbildningen fyller en viktig funktion i sammanhanget. Utbildningen måste förutom att definiera begreppet hållbar utbildning innehålla didaktiska aspekten för hållbar utveckling, d.v.s. vad ska förmedlas och hur. En annan slutsats är att ansvaret för implementering av undervisning för hållbar utveckling i skolan behöver tydliggöras. = = = =N=EORF=swe
dc.language.isosvswe
dc.titleImplementering av utbildning för hållbar utveckling inom gymnasieskolan.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record