dc.description.abstract | Intresse är en stark drivkraft i lärandet. Syftet med vår undersökning var att
experimentellt undersöka hur olika sorters presentation (manipulation, behandling) av
samma lärostoff påverkar elevers intresse och resultat. Vi ville även se om denna påverkan
skiljde sig mellan flickor och pojkar samt elever i olika åldrar. Vi utgick från hypotesen att
det går att aktivt styra elevers intresse och resultat.
Två kvantitativa experiment testade hur drygt 300 elever i årskurs åtta och nio reagerade på
olika sorters lärostoff. Experimenten innebar att eleverna fick samma lärostoff, fast
presenterat på olika vis. I det ena experimentet fick hälften av eleverna en kopia i färg och
hälften av eleverna en kopia i svartvitt. I det andra experimentet fick hälften av eleverna en
laborationsinstruktion med bilder som illustrerade texten, och andra hälften fick en
laborationsinstruktion utan bilder. Experimenten innehöll en enkät i vilken eleverna dels
fick göra en kunskapstest, dels svara på frågor om upplevt intresse.
Experimenten visar en väntad positiv samvariation mellan intresse och elevresultat, vilket
innebar att elever som presterade bättre angav en högre grad av intresse för det
presenterade lärostoffet. En högre grad av intresse ökade även motivationen att utföra fler
liknande uppgifter. Intresset att utföra laborationen var större hos eleverna som fick
behandling med bild, vilket stämde överens med vår hypotes. Däremot gav den svartvita
presentationen av det första experimentet både bättre elevresultat och högre grad av angivet
intresse. Detta var motsatt förväntat resultat, vilket förkastade vår hypotes.
Resultaten för båda experimenten visar en interaktionseffekt mellan behandling och
årskurs. Eleverna i årskurs nio hade sämre resultat än eleverna i årskurs åtta, men utmärkte
sig mindre negativt på behandlingen med färgkopior. Flickorna hade bättre resultat än
pojkarna på båda experimenten.
Undersökningen indikerar att intresse och resultat följs åt. De resultat som avvek från det
förväntade, visar dock att aktiv styrning av intresse och elevprestationer kräver kunskap
och förståelse om de elever som undervisningen gäller. För att sätta alla resultat i ett
sammanhang har vi gjort en modell med tre sorters intresse: personligt intresse,
situationsintresse och målstyrt intresse. | swe |