Hållbar utveckling i slöjden hur kan det realiseras?
Abstract
Genom slöjdämnet utvecklar eleverna sin förmåga att göra medvetna val, samt en handlingsberedskap inför det
dagliga livet. I detta ingår aspekter som ekonomi, miljö, resurshushållning och jämställdhet, vilka alla är delar i
en hållbar utveckling. Genom aktiv problemlösning övar sig eleverna på att tänka konstruktivt och att se
situationer ur ett helhetsperspektiv, vilket är centralt även när man behandlar frågor om hållbar utveckling.
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur några utvalda slöjdlärare arbetar med hållbar utveckling i
slöjdundervisningen. Vår huvudfråga är: Hur realiseras hållbar utveckling i slöjdundervisningen? För att ta reda
på det har vi gjort kvalitativa intervjuer med verksamma slöjdlärare som på något sätt arbetar med hållbar
utveckling. Resultatet av intervjuerna visade att lärarna saknar tillräcklig utbildning för att undervisa i hållbar
utveckling så som de skulle vilja göra. Trots detta har vi fått en god inblick i hur undervisningen i slöjd kopplas
till hållbar utveckling. Den sociala dimensionen av hållbar utveckling visade sig vara svårast att implementera i
undervisningen, medan resurshushållning och återbruk var återkommande inslag som kan kopplas till de
ekologiska och ekonomiska dimensionerna. Lärarnas personliga engagemang är en stor drivkraft för att
undervisa i hållbar utveckling.
Studien har givit oss goda exempel på hur begreppet kan realiseras i slöjdundervisningen. Vi ser möjligheterna
med att arbeta med hållbar utveckling i slöjden, men också nödvändigheten av utbildning och vidareutbildning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Julia Virdhall
Sofia Emanuelsson
Keywords
Slöjd
hållbar utveckling
undervisning
helhetspe
Language
sv