• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbar utveckling i slöjden ­ hur kan det realiseras?

Abstract
Genom slöjdämnet utvecklar eleverna sin förmåga att göra medvetna val, samt en handlingsberedskap inför det dagliga livet. I detta ingår aspekter som ekonomi, miljö, resurshushållning och jämställdhet, vilka alla är delar i en hållbar utveckling. Genom aktiv problemlösning övar sig eleverna på att tänka konstruktivt och att se situationer ur ett helhetsperspektiv, vilket är centralt även när man behandlar frågor om hållbar utveckling. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur några utvalda slöjdlärare arbetar med hållbar utveckling i slöjdundervisningen. Vår huvudfråga är: Hur realiseras hållbar utveckling i slöjdundervisningen? För att ta reda på det har vi gjort kvalitativa intervjuer med verksamma slöjdlärare som på något sätt arbetar med hållbar utveckling. Resultatet av intervjuerna visade att lärarna saknar tillräcklig utbildning för att undervisa i hållbar utveckling så som de skulle vilja göra. Trots detta har vi fått en god inblick i hur undervisningen i slöjd kopplas till hållbar utveckling. Den sociala dimensionen av hållbar utveckling visade sig vara svårast att implementera i undervisningen, medan resurshushållning och återbruk var återkommande inslag som kan kopplas till de ekologiska och ekonomiska dimensionerna. Lärarnas personliga engagemang är en stor drivkraft för att undervisa i hållbar utveckling. Studien har givit oss goda exempel på hur begreppet kan realiseras i slöjdundervisningen. Vi ser möjligheterna med att arbeta med hållbar utveckling i slöjden, men också nödvändigheten av utbildning och vidareutbildning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9796
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2820-03.pdf (222.4Kb)
Date
2008
Author
Julia Virdhall
Sofia Emanuelsson
Keywords
Slöjd
hållbar utveckling
undervisning
helhetspe
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV