Show simple item record

dc.contributor.authorHarald Nilssonswe
dc.contributor.authorMalin Aghedswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:36Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:36Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9800
dc.description.abstractSyftet är att undersöka vad som händer med en muntlig, personligt baserad berättelse från inspiration till scen. Detta innefattar undersökning kring hur berättelsen får olika form i olika givna sammanhang, samt om den handledning och respons berättaren får spelar roll för berättelsens utformning. Den sceniska kontexten i detta sammanhang är, i enlighet med den muntliga berättartraditionen, ett publikmöte där åhörarna är inbegripna i det sceniska rummet. Inom undersökningsområdet ryms även intresset kring hur man kan använda personligt material till en berättande scenisk framställning och hur detta skulle kunna främja ett möte mellan berättare och åhörare. Undersökningen är en fallstudie och genomförs inom ett konstnärligt och pedagogiskt inriktat berättarprojekt kallat Bitar av mig. Detta har innefattat sex mötestillfällen med fem gymnasiestudenter, inklusive en egenproducerad redovisande föreställning som genomfördes på Högskolan för Scen och Musik (HSM) den 19 december 2007. I arbetet med en kvalitativ, hermeneutisk analys av nämnda berättarprojekt används dels litteratur i berättande, musikdramatik, dialektik, definitionsmakt, skolföreställningsprojekt och hjärnforskning, och dels deltagarnas processdagböcker (PD) och författarnas kontinuerliga observationer i form av loggböcker (LB). För att stärka minnet och för att korrekt kunna återge det faktiska skeendet har samtliga möten med deltagarna filmats. Arbetet har utvecklat författarnas intresse för det muntliga berättandet. Undersökningen har visat att de tre specifika kontexter vi undersökt (se 2.2 och kap.6) tydligt påverkar berättaren och dennes berättelse. Resultatet av dessa tankar skulle kunna appliceras överallt där undervisning pågår, och vi hoppas och tror att berättandet kommer att få en självklar plats i skolan framöver. Berättandet i dess olika former kommer att vara centralt för vårt pedagogiska arbete från idag och framåt.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBerättelseswe
dc.subjectmuntligt berättandeswe
dc.subjectkontextswe
dc.subjectkommunikswe
dc.titleBitar av mig Berättelsens väg från inspiration till scenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record