Show simple item record

dc.contributor.authorAmanda Flodinswe
dc.contributor.authorswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:37Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:37Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9801
dc.description.abstractSyftet med examensarbetet är att undersöka hur man gör opera för tonåringar, om man över huvud taget ska och/eller kan göra det, och om man i så fall måste ta till andra metoder än när man gör opera för vuxna. Jag medverkade hösten 2007 i Utomjordiskas barockoperaföreställning Armida = grymt snygg för ungdomar, och hade då möjlighet att följa processen från idé till färdig föreställning. Jag har läst litteratur om hur olika grupper har valt att arbeta när de har satt upp opera för barn och ungdomar. Jag har intervjuat regissör och musikalisk ledare för Armida = grymt snygg för att ta reda på hur de tänkte när de försökte nå den specifika målgruppen. Jag har också intervjuat grupper av tonåringar som satt i publiken för att ta reda på hur de såg på föreställningen. Jag har undersökt hur Utomjordiska gjorde för att försöka nå tonåringarna och om de lyckades med det. Jag undrar också om opera kan vara den ultimata inkörsporten för elever att komma i kontakt med det västerländska kulturutbudet och bli intresserade av samhällets kulturutbud. Detta är nämligen två av målen som eleverna enligt läroplanen efter utgången grundskola ska ha uppnått.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectoperaswe
dc.subjectungdomarswe
dc.subjectkulturswe
dc.subjectUtomjordiskaswe
dc.title"Jag vill inte att alla ungdomar ska börja älska opera, det skiter väl jag i" Om och hur man kan göra opera för tonåringarswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record