dc.contributor.author | Amanda Flodin | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:37Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:37Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9801 | |
dc.description.abstract | Syftet med examensarbetet är att undersöka hur man gör opera för tonåringar, om man över
huvud taget ska och/eller kan göra det, och om man i så fall måste ta till andra metoder än när
man gör opera för vuxna. Jag medverkade hösten 2007 i Utomjordiskas
barockoperaföreställning Armida = grymt snygg för ungdomar, och hade då möjlighet att följa
processen från idé till färdig föreställning. Jag har läst litteratur om hur olika grupper har valt
att arbeta när de har satt upp opera för barn och ungdomar. Jag har intervjuat regissör och
musikalisk ledare för Armida = grymt snygg för att ta reda på hur de tänkte när de försökte nå
den specifika målgruppen. Jag har också intervjuat grupper av tonåringar som satt i publiken
för att ta reda på hur de såg på föreställningen. Jag har undersökt hur Utomjordiska gjorde för
att försöka nå tonåringarna och om de lyckades med det. Jag undrar också om opera kan vara
den ultimata inkörsporten för elever att komma i kontakt med det västerländska kulturutbudet
och bli intresserade av samhällets kulturutbud. Detta är nämligen två av målen som eleverna
enligt läroplanen efter utgången grundskola ska ha uppnått. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | opera | swe |
dc.subject | ungdomar | swe |
dc.subject | kultur | swe |
dc.subject | Utomjordiska | swe |
dc.title | "Jag vill inte att alla ungdomar ska börja älska opera, det skiter väl jag i" Om och hur man kan göra opera för tonåringar | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |