Det är ju musik vi snackar! En intervjustudie om instrumentallärares uppfattningar om och arbetsmetoder kring personligt uttryck.
Abstract
Syfte
Studien syftar till att undersöka och generera kunskap om hur instrumentallärare på
gymnasiets estetiska program definierar och förstår begreppet personligt uttryck samt hur de
anser att de arbetar med detta i undervisningen. Utifrån detta syfte diskuteras även
konsekvenser av de intervjuades syn på personligt uttryck.
Huvudfråga
Vilka åsikter har instrumentallärare verksamma inom gymnasieskolan om vad personligt
uttryck är och hur anser de att de arbetar med personligt uttryck i undervisningen?
Metod och material
Studien bygger på kvalitativa intervjuer med sex instrumentallärare vid gymnasiets estetiska
program. Intervjuerna görs utifrån semistrukturerade frågor.
Resultat
De intervjuade visade ha skiftande uppfattningar om vad personligt uttryck innebär. Samtliga
uppgav att de arbetade med detta med sina elever, men deras beskrivningar av arbetssätt
varierade.
Betydelse för läraryrket
Genom dessa pedagogers resonemang ges ett lärarperspektiv på begreppet personligt uttryck,
vilket vi anser är viktigt för att förstå den del av deras undervisning som handlar om att
förvalta elevers musikaliska och konstnärliga utveckling. Detta kan ses som betydelsefullt
både för instrumentallärare själva samt för musiklärarutbildning och studier på området.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Oscar Svenningsson
Elisabeth Johansson
Keywords
personligt uttryck
musik
musikpedagogik
instrum
Language
sv