Show simple item record

dc.contributor.authorJohan Janssonswe
dc.contributor.authorGustav Hornemanswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:38Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:38Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9804
dc.description.abstractSyfte Syftet med examensarbetet har varit att undersöka i vilken utsträckning elevens reflekterande över sitt musicerande och sin egen utvecklingsprocess kommer till uttryck inom instrumentalundervisning i trumset. Behövs ett komplement till läromedel för att bidra till elevens självinsikt, självkänsla, kritiska tänkande, reflekterande, kreativitet, utforskande och lust att lära? Genom att utforma en arbetsportfolio har vårt syfte varit att ge eleven utrymme för att arbeta med de ovannämnda punkterna. Metod Genom intervjuer med trumlärare och trumelever, samt jämförande av läromedel har vi undersökt om det finns ett eventuellt behov av ett komplement till läromedel och den instrumentalundervisning som bedrivs. För att skapa en bild över instrumentalundervisningens olika nivåer har vi använt oss av informanter på musik- och kulturskola, gymnasieskolans estetiska program, folkhögskola och musikhögskola. De läromedel som jämförts är de mest sålda och vanligt förekommande inom undervisning för trumset. Vår arbetsportfolio har utformats för att vara enkel att använda för sitt eget reflekterande, men samtidigt som ett hjälpmedel för kommunikationen mellan lärare och elev. Resultat Undersökningarna tyder på att det finns ett behov av att införa ett medel för elevens analyserande av sitt lärande. Läromedlen och undervisningen handlar mycket om reproducering av traditioner, men lämnar litet utrymme för elevens egna målsättningar, visioner och reflekterande. Kursbeskrivningar i instrument/sång på estetiska programmet kräver i sina betygskriterier att eleven analyserar sitt musicerande, vilket visar att det är på tiden att skapa verktyg för detta.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLäromedelswe
dc.subjectmusikundervisningswe
dc.subjectslagverkswe
dc.subjectportfolio,swe
dc.title"Inspiration" Arbetsportfolions relevans för instrumentalundervisningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record