• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsten ­ att möta en publik, Hur nervositet och rampfeber bearbetas på HSM

Abstract
Syftet med vår studie är att beskriva verktyg musikpedagoger använder sig av för att stärka elevers självförtroende och minska deras nervositet inför och under uppspel. Genom att intervjua musikhögskolepedagoger som arbetar med mental träning ville vi ta reda på vilka faktorer som de menar påverkar eleverna då de ska uppträda publikt. Vi ville även ta reda på om det finns olika metoder som pedagogerna använder sig av för att bearbeta elevernas rampfeber. Som musikpedagog är det viktigt att kunna möta de problem som dennes elever har. Rampfeber är ett vanligt förekommande problem för både för verksamma musiker, musikhögskolestuderande och yngre elever inom till exempel kommunala musikskolan vilket flera studier har visat. Det är därför viktigt att musikpedagoger känner till hur denne kan arbeta med de olika faktorer som ger upphov till nervositet och hjälper sina elever utvecklas. Vårt arbete ger en ingång till hur musikpedagoger kan arbeta med att träna sig själva och sina elever att stärka bland annat det egna självförtroendet, sin självbild och självkänsla. Vi ger även exempel på metoder en elev/musiker kan använda sig av för att förbättra sin fokuseringsförmåga med mera. Det finns inte mycket forskat kring hur musiker påverkas av den ökade press som det innebär att spela inför en publik. Däremot fann vi att mental träning har använts inom idrottsvärlden under flera decennier. Det visade sig också musikpedagogerna vi intervjuade var inspirerade av olika idrottspsykologer och använde sig av olika metoder de utformat. Resultatet av vår studie visade att en musikers eller en elevs rampfeber eller nervositet kan bero på många olika faktorer och att de behöver bearbetas med olika metoder. De intervjuade pedagogerna har genom sitt arbete med mental träning sett, både hur det påverkat dem själva positivt och hur deras elever utvecklats genom att träna mentalt på olika sätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9806
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-6110-08.pdf (488.3Kb)
Date
2008
Author
Maria Lundin
Johnny Rödström
Keywords
Rampfeber
nervositet
mental träning
avslappning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV